آموزش عکاسی

آنچه که باید درباره عکاسی ماکرو بدانید

عکاسی ماکرو

نوعی عکاسی از نمای نزدیک، و معمولا از سوژه‌های کوچک است. به‌طور کلاسیک سوژه موجود در یک تصویرماکرو بزرگ‌تر از اندازه آن در طبیعت بر روی نگاتیو بوده‌است. به هر شکل امروزه تصویر برداری ماکرو، تهیه تصویر از سوژه در ابعاد بزرگتر و واضح‌تر از آن چیزی است که در حیات دیده می‌شود.[۱]

عکاسی ماکرو به نوعی عکاسی گفته می شود که در آن تصویر با نسبتی بیشتر از ۱:۱ بزرگتر از اندازه واقعی اشیا  گرفته می‌شود.
در عکاسی ماکرو واقعی باید فاصله بین لنز تا صفحه تصویر از فاصله لنز تا سوژه بیشتر باشد.

لنز های ویژه ماکرو  اختصاصاً برای نزدیک شدن زیاد به سوژه و جلوگیری از تغییر شکل تصویر ایجاد شده. بعضی از لنزهای تله فتو  با ترکیب اپتیکی ویژه ای که دارند می توانند در شرایط بسیار نزدیک به سوژه نیز روی آن فوکوس نمایند.

یکی از مزایای دوربین های دیجیتال این است که بیشتر آنها قادر به عکاسی ماکرو با کیفیت بالا اند. در بعضی از مواقع دوربین ها این امکان را دارند که به مقدار زیادی زوم شوند ولی برخیی یگر از زوم برای پر کردن کادر استفاده میکنند.

نماهای بسیار نزدیک معمولا بسیار جالب و حتی با کیفیت ی باشند. در عکاسی ماکرو جزئیاتی از شیء را یبینیم  که با چشم معمولی نمی توانی ببینیم.

استفاده دیگر عکاسی ماکرو در صنعت است که برای بازرسی و کنترل از نظر کیفیت از آن استفاده می‌شود. مثلا برای ثبت کردن تصویر اجزاء ارزشمند دستگاههایشان از این تکنیک استفاده می کنند. بطور کلی نمای درشت و نزدیک اشیاء می‌تواند کاربردهای بسیار متنوعی داشته باشد که همانطور هم که قبلا گفتیم تصویر نمای نزدیک یک شیء دقیقا برابر است با نگاه کردن به آن شیء با ذره بین است. جزئیاتی که معمولا قابل دیدن نیستند و بعد زشتی ها و زیبایی ها قابل دیدن میشوند.

برای مثال گلها سوةه جالبی هستند برای این نوع عکاسی هستند.

دو چالش مهم در عکاسی ماکرو وجود دادر…1باریکی عمق میدان که به علت نزدیکی زیاد لنز به سوژه  است و دیگر 2سختی نورپردازی جسم به شکلی که روی آن سایه نیفتد. در ادامه بحث به این دو موضوع می‌پردازیم.

نکاتی در مورد استفاده بهتر از حالت ماکرو

اگرمی خواهید از گلهای یک باغ در طبیعت عکاسی کنید ، بهتر است روزی پر نور و در عین حال ابری را برای عکاسی انتخاب کنید. زیرا ابرها باعث پخش شدن نور خورشید و در اخر باعث ملایم شدن رنگها و سایه ها می شوند  و اگر هم می خواهید روز عکاسی کنید که آسمان صاف و بدون ابر است ،برای مثال ساعتهایی مانند ساعت های  قبل از غروب و بعد از طلوع خورشید مناسب هستند. در این ساعات رنگها روشن تر اند و کنترل سایه ها کار آسان تری خواهد بود . البته این را فراموش نکنید که از فلاش داخلی دوربین زمان نزدیک شدن به سوژه استفاده نکنید زیرا فیلم یا سنسورتان  بیش از حد ممکن نور دریافت می کند.

از دشوار سازی های کار میتوان به نسیم و باد ناگهانی شاره کرد، به خصوص هنگامی که از حالت ماکرو استفاده می کنید. بهترین روش برای به حداقل رساندن این دشواری یباید که در میان مسیر وزش نسیم و سوژه قرار بگیرید. اید صبور باشید . منتظر بمانید نسیم تمم مشود و بعد عکاسی کنید. به یک عکس اکتفا نکنید و چندین عکس بگیرید . در عکاسی ماکرو شاید مجبور شوید برای نزدیک شدن به موضوع ، روی زانو خم شوید ، این کار را بکنید ولی ازینکه موضوع شما تمام صفحه را گرفته است  گمئن شوید و فقط به خود سوژه توجه نکنید . برای اینکه تمام سوژه درتصویر باشد باید چند سانتی متر به عقب بروید . شاید هم بخواهید از چندین سوژه عکس بگیرید . و اما در ادامه در صورتی که سوژه مورد نظر شما در عکاسی ماکرو ، گل باشد باد به یاد داشته باشید که تعداد گلها در عکس عدد فرد باشد: 3 تا 5 گل نسبت به 2 یا 4 گل جلوه بصری بیشتری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *