آموزش عکاسی

آنچه که باید درباره عکاسی صنعتی بدانید

عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی به شاخه ای از عکاسی گفته می شود که وظیفه آن به نمایش گذاشتن محصولات و خدمات به طور با کیفیت و کامل است. این عکاسی هم از محصول است و هم از محل مانند  کارخانه ها و یا سازمان ها. عکس های تبلیغاتی شباهت بسزایی با عکاسی صنعتی دارند .

در این شاخه از عکاسی تلاش میکنیم تا با استفاده از نور دقیق و تجهیزات تا جای ممکن تصوری با کیفیت و دقیق از کالا ایجاد کنیم که در آن تمامی خصوصیات ظاهری کالا به چشم می آید و دیده شود.

به بیان ساده تر عکاس صنعتی به منظور اینکه که نمای کاملی را از کالا را برداشت کنیم در این شاخه همانگونه که گفتیم هدف یک چیز است: نمایش کامل و واضح کالا از زاویه های مختلف است.

بعضی از عکاسان صنعتی سعی می کنند با ایجاد دکور های معمولی و زیبا که با کالا مرتبط است مقداری جنبه کاربردی به عکس دهند و عکس را از آن سادگی که برای عموم چشم گیر نیست نجات دهند تا جایی که حتی  بعضیا بسیار سودمند بشود و حتی  جذابیت بصری عکس را چند برابر می کند می کند و گاه  کمی بی تجربگی دکور را میتواند از بین ببرد و خود را در عکس بیشتر نشان می دهد.

 و اینکه چه میزان و چگونه دکور پس زمینه را تهیه و اجرا شود که به جذابیت کالا کمک کند امریست که به عکاسی صنعت بر میگردد.ن و فکرش هیچ تصرفی در آن ندارد ولی اگر هم داشته باشد این اندیشه و فکر صرفا جهت سامان دادن به عکس بر اساس اسوب های ازموده شده است و اینکه باید نوردهی یا نورپردازی ها دقیق باشد کادربندی بر اساس معیارهای شناخته شده و صحیح باشد و…

 مثال برای عکاسی صنعتی یعنی جایی که عکاسی صنعتی است ..

ماهواره ای که از فضا دقیق ترین تصاویر را به زمین مخابره میکند همه چیز را طبق فرمول و حساب شده انجام میدهد پس این جا عکاسی علم و صنعت است که کاربرد مخصوص خود را دارد.

یا روش دیگر آن عکاسی با میکروسکوپ یا تلسکوپ و غیر آن برای مقاصد پژوهشی است..

جاهای دیگری هم هست که انسان مستقیما در عکاسی دخالت دارد اما این دخالت او مانند دخالت یک صنعتگر در کار صنعتی اش است.مثل دخالتی  که یک تراشکار برای تراشیدن قطعه ای به کار می برد .

در این مدل  عکاسی محصولی تولید می شود که مفید و ارزشمند است و زیباست امادر اینجا عکاسی صنعتی انجام شده و عکاس به عنوان یک صنعتگر  است. بسیاری از عکس هادر شاخه های مختلف عکاسی مثل عکاسی صنعتی تبلیغاتی ،عکاسی خبری ،عکاسی طبیعت ونیز دیگر شاخه هاست ولی در عکاسی صنعتگری است که می تواند دقیق و زیبا عکاسی کند و بسیاری از عموم این گونه عکس ها را می پسندند و  از انها لذت می برند

عکاسی صنعتی تبلیغاتی

یکی از خدماتی ترین رشته‌های عکاسی است که در این رشته  باید بیشترین تسلط ممکن را به تئوری و تکنیک را داشته باشیم و به بسیاری از وسایل، غیر از دوربین نیاز پیدا خواهیم کرد، فون‌های رنگی تا میزهای مخصوص کار  وسایل جنبی نورپردازی‌های پیچیده تا سه پایه و پانتوگراف‌های بزرگ و از همه مهم تر استودیوهای عظیم و پر  از وسائل نورپردازی فقط برای عکسبرداری‌های صنعتی- تبلیغاتی مناسب اند.

هر گونه عکسی که برای معرفی کردن و تبلیغ کردن و یا فروش تولیدات یا کالائی باشد، عکاسی صنعتی- تبلیغاتی محسوب میشود.

مواد غذائی‌ها،  وسائل زندگی، و انواع مبلمان و ماشین چه با وجود و یا عدم وجود مدل نیازمند عکس تبلیغاتی است. البته خطوط تولید، کارخانه‌های صنعتی و فنی در مراحل و زوایای مختلفعکاسی صنعتی به حساب می ایند و  معمولاً عکاسی تبلیغاتی کسانی را به عنوان سفارش دهنده نیز دارد مانند صاحبان صنایع، ارگانهای دولتی، بخشهای اقتصادی و بازرگانی،  سازمانهای تبلیغاتی و در ضمن گرافیست‌ها و طراحان صنعتی- هنری، همه و همه سفارش دهنده و نیازمندان عکااسی صنعتی- تبلیغاتی هستند.

صاحبان صنایع برای به نمایش گذاشتن کارخانه هایشان مخصوصا اگر به صورت بروز و پیشرفته باشد جای وسیع و دیوار بزرگی را در غرفه‌ی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی صنایع را انتخاب میکنند که عکسی به طول 5 متر یا بیشتر نصب‌کنند .

و ما برای نمایش تمام سالن به لنزهایی احتیاج داریم که حداقل 90 و حداکثر180 درجه بتواند بیاندازد که این کار فقط با لنزهای سوپرواید یا چشم ماهی اجرا شدنی است.

در بعضی از کارخانه‌ها نور موجود به اندازه کافی در سالن‌ها نصب نشده و ما باید با خودمان نورهای وسیع و قوی و متمرکز داشته باشیم تا بتوانیم فضا و نقاطی را که تاریک شده و ورد پسندمان نیست را روشن کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *