هنر نقاشی و گرافیک

تکنیک نقاشی با گواش

نقاشی چیست؟

هنرنقاشی در رده ی هنرهای زیبا و هنرهای ساختگی مورد توجه قرار می گیرد. نقاشی عمق ندارد و هنری می باشد که تصویر دوبعدی را بر روی سطح انتقال می دهد و اجرا می کند . در تضاد با گفته ی قبلی باید عنوان کرد که اسکلت نقاشی به مخاطب عمق و فضارا نشان می دهد . یادگیری نقاشی ذهنی می باشد و در کل با رعایت نکات خاص نقاشی به تصویرکشیدن آن امکان پذیر می باشد . هنرنقاشی صرف زیبایی محضی که دارد در تزئین وسیله های مورداستفاده نیز کاربرد دارد .

 

از مواد مهم برای نقاشی کردن می توان به سطح و رنگ اشاره کرد .

اگر بخواهیم تعریف کاملی از سطح داشته باشیم می شود گفت :

سطح تابلو زمینه ای دارد که از گچ و سنگ، سفال، کرباس ، کاغذ ، پارچه و ابریشمین و…تشکیل می شود. نقاشی با گواش چه تعریفی را به خود اختصاص می دهد؟

گواش در زمان پیشین رنگ جسمی نامیده می شده و نگارگران ایرانی از رنگ ماده ای مانند گواش استفاده می کردند . گواش ماده ای حل شونده و  کدر همراه با آب می باشد و یکی از تکنیک های نسبتا پرطرفدار نقاشی محسوب می شود .

با رنگ گواش بیشتر آشنا شویم :

طبق تعریف عامی که از گواش وجود دارد یک آبرنگ غیرشفاف می باشد که از رنگدانه های شفاف آبرنگ و ترکیبی با صمغ عربی حاصل شده است اما با نسبت بیشتری صمغ در آن لحاظ می شود و رنگدانه  نسبت کمتری دارد . این ترکیب باعث شده است که رنگ گواش نسبت به آبرنگ ضخامت و مقاومت بیشتری داشته باشد و در نقاشی رنگ آن مثل آبرنگ ظریف از کار در نمی آید . اما باید ذکرکنیم که گواش هم مثل آبرنگ با آب حل می شود و هرچقدر هم که زمان بگذرد باز با آّ رنگ آن بازمی گردد و می توان با آن نقاشی کرد .

 

ویژگی های رنگ گواش:

رنگ گواش به آسانی می شکند . اگر با ضخامت و سختی روی سطح یا بوم یا کاغذ ظریف کشیده شود بعد از خشک شدن سبک تر از حجم اصلی خود خواهد شد . گواش غیرشفاف می باشد و به همین دلیل میزان شفافیت گواش بستگی به رنگدانه و سطحی که روی آن کشیده می شود دارد . از همین رو اگر گواش روی کاغذی که رنگ متفاوتی دارد کشیده شود و اثر جدید خلق شود ،  تفاوت رنگ کاغذ باعث می شود که این نمونه رنگ گواش برروی کاغذ تاثیر نمایان تری داشته باشد . گواش بسته بندی های متفاوتی دارد : بسته بندی تیوپی ، بسته بندی مدادی و بسته بندی قوطی که بسته بندی ها به راحتی پاک و تمیز می شوند و هیچ تاثیر مخربی ندارند . کاغد آبرنگ و کاغذ طراحی سنگین برای نقاشی گواش به کار می روند .

جالب است بدانید که بیشتر انیمیشن های قرن 21 از گواش آمیخته با آبرنگ برای جلوه های مات خود استفاده می کردند . کاربرد دیگری که رنگ گواش دارد استفاده در ” رنگ پوستر ” می باشد . رنگ گواش به راحتی ثابت می شود و سرعت خشک شدن بالایی نیز دارد . هنگامی که کار ما با گواش تمام می شود آب موجود در آن خشک و تبخیر می شود و شکل اولیه اش را به خود می گیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *