صنایع دستی

سنگ فیروزه نیشابور ، سنگ اصیل و مرغوب جهان

معرفی فیروزه ی نیشابور :

 

فیروزه ای را که از معدن های نیشابور ، استخراج می شوند ، فیروزه ی نیشابور می نامند . معدن اصلی فیروزه در روستای علیا ، بخش مرکزی شهرستان بزغان جای دارد . این معدن سالانه 9هزار تن فیروزه را ذخیره کرده و 19تن تولید فیروزه را جزو ظرفیت هایش جای داده است . فیروزه ی نیشابور قدیمی ترین معدن جهان را دارد و قدمت آن به بیش از 2000سال پیش بازمی گردد و از دل این معدن سنگ فیروزه بیرون می کشیدند . شاید برایتان جالب باشد بدانید : نمونه های طبیعی وتاریخی فیروزه ی نیشابور  درموزه‌های لندن، زمین‌شناسی تهران محافظت می‌شوند. طبق گزارشات مطالعات علمی ، در دانشگاه نیشابور اولین همایش  علمی با عنوان ” فیروزه ،صنعت و فرهنگ ”  برگزار شد .

به معدن و استخراج سنگ های فیروزه از معدن بپردازیم :

اگر از طریق روش های سنتی بخواهند سنگ های معدن را از داخل آن خارج کنند ، یقینا از عملیات اتش باری استفاده می کنند و این عملیات باعث می شود که ظرفیت حقیقی معدن با سنگ های خردشده رو به رو شود و در میزان استخراج سنگ ها اختلال به وجود بیاید و سنگ های کمتری را از معدن بیرون بیاورند . البته برای حفظ سنگ ها و خردنشدن  آنها در یکی از مقالات سال 1396 که در دانشگاه نیشابور یک روش برشی برای بیرو آوردن سنگ های فیروزه ذکرشده بود ، وعنوان مقاله  “کاربرد روشهای برشی و معزه گیری در استخراج فیروزه” بود . باید بیان کرد که این مقاله در استخراج سنگ فیروزه و کیفیت استخراج تاثیر شگرفی را به همراه داشته است  .

 

سنگ های فیروزه نیشابور به دو دسته تقسیم شده اند :

  • خاکی
  • سنگی

فیروزه ی خاکی نسبت به فیروزه ی سنگی مرغوب تر است و جنس ورنگ بهتری دارد .

 معرفی انواع سنگ های فیروزه نیشابور :

  • فیروزه عجمی
  • فیروزه شجری
  • فیروزه چغاله
  • نکته ای برای تشخیص فیروزه ی اصل :

هنگام خرید سنگ فیروزه باید دقت باشیم که فیروزه ی کرمان است  یا فیروزه ی نیشابور می باشد . در مرغوب بودن فیروزه ی نیشابور شکی نیست اما باید توجه کنیم که فیروزه تقلبی را به ما غالب نکنند .  سنگ فیروزه رنگ آبی اسمانی دارد و هرچه بیشتر فیروزه خریداری کنید آشناییتان نسبت به جنس اصل فیروزه و تشخیص آن برایتان راحت تر می شود . برای تشخیص فیروزه ی اصل باید ناحیه پشتی فیروزه را مورد بررسی قرار بدهیم . در ادامه بررسی باید توجه داشته باشیم که فیروزه ی اصل روی سنگش رگه های تیره رنگ هویدا است .

 

خواص درمانی سنگ فیروزه :

سنگ فیروزه در عین حال که زیبا است خواص درمانی نیز دارد . برای مثال فیروزه برای درمان چشم بسیار متفاوت است اگر درد چشم دارید فیروزه را بر روی چشمان خود قرار بدهید ، می توانید از فیروزه برای سرمه استفاده کنید. افرادی که دید در شبشان اختلال در دید دارند برای درمان آن می توانند از سنگ فیروزه برای سرمه و کشیدن توی چشم هایشان استفاده کنند . سنگ فیروزه برای درمان بیماری های گلو و ریوی ، بیماری های اعصاب روان و کاهش اضطراب ، درد شکم ، بیماری های حاصل شده به دلیل کمبود مواد غذایی ، ایجاد شادی و نشاط و دفع نیروی منفی و کاهش دیدن کابوس و … مفید می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *