موسیقی

معرفی سازهای کوبه ای

تعریف عمده ای که از سازهای کوبه ای در میان است به این تعریف ختم می شود ، سازهای کوبه ای سازهایی هستند که تولید صدا در این سازها به وسیله ی ضربه زدن صورت می گیرد. حال می تواند این ضربه با دست باشد ، می تواند با چوب یا مضراب صورت بگیرد. در واقع کار اصلی ساز‌های کوبه‌ای اجراکردن  ریتم ، همچنین نگه داشتن ضرب و ریتم در قطعه موسیقی می باشد. ساز‌های کوبه‌ای یا ممبرافون دو دسته از سازها را شامل تعریف مشخصی می کند . دسته ی اول ساز‌های کوبه‌ای با کوک معین (که شامل: ساز هنگ درام) و دسته ی دوم ساز‌های کوبه‌ای با کوک نامعین (که شامل: انواع طبل‌ها) هستند درگیر این تقسیم بندی شده اند . تنوع ساز‌های کوبه‌ای کثیرت دارد ؛ قسمتی در دسته ساز‌های ایرانی قرار می گیرند و قسمتی در دسته ساز‌های موسیقی غربی قرار می گیرند. ما در این مقاله قصد داریم که شما را با انواع سازهای کوبه ای غربی آشناکنیم .

 

 

انواع سازهای کوبه‌ای

مکانیسم سازهای کوبه ای

از اسمی که بر خانواده ی این سازها گذاشته شده بر این مسئله واقف می شویم که سازهای کوبه ای سازهایی هستند که با زدن ضربه به آنها ، ایجاد خراش ، اشاره و … صدا تولید می کنند .

اما سازهای پرکاشن یا کوبه ای امکان دارد که تنها با ضرب آهنگ یا rhythm امکان نوختنشان وجود نداشته باشد ، و توانایی دارند که هارمونی و ملودی را در بر بگیرند. هنگامی که  بر روی پوست کشیده شده ی سازهایی مانند درامز ضربه وارد کرده ایم تا ارتعاش ایجاد شود ، به دلیل  فضای تو خالی داشتن در ساختار این سازها ، ارتعاش ناشی از پوست کشیده شده مسبب ارتعاش هوای داخل درامز شده و هوای اطراف درامز نیز به ارتعاش در می آید. میزان هوای داخل این سازها توانایی میزان بم بودن ساز را دارا می باشد. همچنین باید اضافه کرد که با مقدار کشیده شدن پوست روی سازهایی مانند درامز یا طبل می توان این میزان صدا را متغیر کرد.

لیست و نام سازهای کوبه ای

 

 

ذف – دایره – تنبک – تیمبال(تیمپانی) – طبل – دامارو – دمام – مثلث – ماراکاس – سن – زنبورک – تومبا – طبلا

تاریخچه سازهای کوبه ای

سازهای کوبه ای که جزو قدمت دارترین سازهایی شامل می شوند که از قرن های پیش تمدن بشری جزو استفاده کنندگان این سازها بوده است. اولین کاردبرد سازهای کوبه ای برای بشر صرفا ایجاد بستر مناسب  برای برقراری ارتباط راه دور بوده است و کم کم کاربرد آن  برای مراسم شادی، عزا، تشریفات مذهبی و … نیز هویدا شد و مورد استفاده ی بشر نیز در این زمینه بود .

سازهای کوبه ای همراه با  سازهای بادی برنجی از دیرینه در پیشگاه موسیقی قرارداشته اند که این موضوع نشان میدهد اجبار چیستی آنها در موسیقی می باشد. ریتم نیاز طبیعی هر انسان می باشد  و می شود گفت که یادآوری این مطلب برای شما جالب خواهد بود اگر بدانید که در هر فرهنگ و کشوری که بنگرید ، مشاهده می کنید که کودکان علاقه افراطی دارند تا با چوب روی سطل یا شیء مشابه بکوبند و این مسئله نشان دهنده ی نیاز فطری انسان به ریتم می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *