هنر نقاشی و گرافیک

نکاتی درباره نقاشی با آبرنگ

نقاشی با آبرنگ

 

آشنایی با آبرنگ :

آبرنگ یک ماده ای قابل انعطاف و چند منظوره است . نقاشی با آبرنگ می توانند متفاوت باشند . نقاشی با آبرنگ در واقع از حل کردن رنگ دانه های رنگ در آب نقاشی مورد دلخواه طراحی می شود . سالیان سال است که آبرنگ ماده فریبنده هنرمندان به حساب می آید . روش های گوناگونی برای بکار با آبرنگ وجود دارد و مهارتی است که ارزش دنبال کردن و یاد گرفتن کار با آن را دارد . وقتی که یک نقاشی با آبرنگ درست می کنید ، نور سفیدی کاغذ از بین رنگ ها منعکس شده و به آن درخشش خاصی می دهد .

(نکات نقاشی با آبرنگ )

  • قلم موهایی با سایز های مختلف خریداری کنید :

داشتن قلم موهایی با سایز های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است . سایز نقاشی باتوجه به بزرگ یا کوچک بودن آن ، سایز قلم مو نیز متفاوت خواهد بود .   اگر به نقاشی هایی که رد سایز های کوچک تر علاقه مند هستید باید قلم موهای سایز 000 تا 6 را بخرید .

تلاش کنید در اول کار از راه تجربی سایز قلم موی مناسب خود را پیدا کنید . همینطور همیشه قلم مو هایی گوناگون با سایز مورد نیاز خود خریداری کنید . به ویژه سایز های بسیار کوچک برای مورد های ریزی که در نقاشی با آن روبه رو می شوید بسیار مورد استفاده قرار می گیرند .

 

  • رنگ هایی که با کیفیت هستند انتخاب کنید :

یکی از نکات مهم خرید یک آبرنگ با کیفیت است . رنگی که از کیفیت بالا برخوردار باشد ماندگاری آن نیز بیشتر است و در طی زمان زرد یاکمرنگ نمی شود .

اگر نمی دانید که چه مارکی از کیفیت بالا برخئردار است بهتر است ابتدا با پالت های کوچک شروع کنید . همچنین می توانید با ترکیب رنگ ها بسیاری از رنگ های موردنیازتان را به دست آورید . مارک های مختلف رنگ را امتحان کنید و در آخر تصمیم بگیرید که کدام از همه بهتر بوده است .

  • همه چی بستگی به نسبت تر و خشک دارد :

در نقاشی با آبرنگ دونکته بسیار مهم وجود دارد :1- بخش های خشک نقاشی 2- بخش های تر نقاشی

همان طور که از نامش پیداست آبرنگ یک ماده بر اساس آب است . پس شما میتوانید با میزان آبی که به رنگ اضافه میکنید تیرگی و شدت رنگ را کنترل کنید . روش های بسیاری برای نقاشی با آبرنگ وجود دارد و باتجربه به دست آوردن در این راه ها متوجه می شوید کدام راهی شما را به نتیجه ای که میخواهید می رساند .

  • از تیره به روشن کار کنید :

از شیوه بسیار مهم دیگر که در کار با آبرنگ همواره در ذهن داشته باشید این است که در نقاشی با آبرنگ باید از روشن به تیره کار کنید . یعنی اگه قرار است بخشی از نقاشی سفید یا روشن باقی بماند از اول تا اخر نقاشی باید به همان حالت باشد .

شما در نقاشی شدت رنگ را با استفاده از آبرنگ خودتان تعیین میکنید و برای این کار لایه به لایه باید کار انجام دهید تا به اثر مطلوب خود برسید . امکان دارد برای این کار زمان بسیار زیادی نیاز باشد ، اما از نتیجه آن خوشنود خواهید شد .

 

 

  • به حوله های کاغذی نیاز خواهید داشت:

یکی از مهم ترین ابزاری که در حین کار با آبرنگ باید همیشه همراه دیگر سایل آبرنگ داشته باشید ، حوله کاغذی نقش یک پاک کن بسیار عالی برای آبرنگ دارد . از حوله می توانید برای اضافه کردن لایه های جزییات استفاده کنید .

حوله های کاغذی برای تصحیح کردن اشتباهات و جهت دادن به رنگ در جهت های متفاوت بسیار کار آمدند .

  • تکنیک پاشیدن رنگ در نقاشی با آبرنگ :

یکی از شیوه هایی که می تواند تا حد زیادی پویایی به نقاشی شما اضافه کند این است که از پاشیدن آبرنگ روی نقاشی نتیجه بگیرید . این شیوه به شما کمک می کند حالت هایی همچون پخش شدن آب یا ذرات گرد و غبار معلق را به تصویر بکشید .

طرز گرفتن قلم مو اینگونه است که قلم مو را بین شست و انگشت میانی خود نگه دارید . از انگشت اشاره خود استفاده کنید و موهای قلم مو را به عقب بکشید و بگذارید به جلو پرتاب شوند .

حاصل نتیجه از این شیوه تا حدودی تصادفی اما عموما جالب است . پیشنهاد میشود این شیوه را حتما امتحان کنید .

  • چگونه از blooming استفاده کنید ؟

یک روش خوب برای نفوذ رنگ ها در هم استفاده از Blooming  است . مقدار موردنیاز آب با رنگ مخلوط  کنید و روی کاغذ قرار دهید . در صورتی که قلم موی شما هنوز خیس می باشد ، رنگ دیگری با همان میزان آب اضافه کنید . شما می توانید رنگ ها را به هر سمتی که میخواهید هدایت کنید . توجه داشته باشید که این قسمت از رنگ آمیزی شده خشک شود و متوجه می شوید رگه های ظریفی از نفوذ رنگ ها در هم رخ داده است .

  • بافت درست را به دست آورید :

بعد از مدتی تجربه کسب کردید متوجه خواهید شد کار کردن بر روی کاغذ زبرتر و کلف تر در کار با آبرنگ ویژگی های خاص خود را دارد . یکی از ویژگی های بسیار برجسته آن این است که شما برای به دست آوردن بافت مناسب مجبور نیستید تلاش زیادی کنید . در نقاشی یکی از عناصر مهم طراحی اجسام و مواد با بافت مخصوص به خودشان است . شما می بایست از سایه روشن به اندازه تکنیک خشک و تر استفاده کنید .

  • روش فشار دادن رنگ :

وقتی یک قسمت خشک با شدت رنگ بالا دارید فقط می توانید با کشیدن آب روی آن برای ایجاد یک اثر نور یا لبه استفاده کنید . از یک قلم با رنگ و آب خیلی کم برای گذاشتن رنگ روی کاغذ استفاده کنید . بعد قبل از اینکه اثر رنگ خشک شود ، با یک قلم تقریبا آغشته به آب (تر ) مقداری از رنگ را از بخش پر رنگ بردارید . مقدار حرکت رنگ به میزان خشکی قلم شما در مرحله ابتدایی بستگی دارد .

  • شیوه لایه های رنگ :

از آنجا که آبرنگ یک ماده با خلق لایه نازک است و به طور مثال همانند رنگ روغن امکان اینکه آن را لایه به لایه کار کرد را ندارد برای خلق رنگ باید بسیار آرام و به تدریج روی نقاشی کار کنید .

یکی دیگر از این ویژگی این ماده این است که بعضی از رنگ ها را روی کاغذ به دست می آورید . یک را انتخاب کرده و آن را روی کاغذ بکشید . بگذارید تا خشک شود و بعد روی آن رنگ دیگری نقاشی کنید . میفهمید جایی که رنگ ها هم پوشانی دارند ، رنگ دانه ها با هم مخلوط می شوند و آنچه روی کاغذ باقی می ماند رنگ ترکیبی و متفاوتی خواهد بود . با استفاده از این روش می توانید رنگ های زنده ای را ایجاد کنید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *