هنر نقاشی و گرافیک

نگارگری ایرانی و آنچه که باید درباره ی آن بدانید

نگارگری چیست ؟

 

هنرظریف و ریزنقش خاور نزدیک را، نگارگری می گویند . اصولا نگارگری با مقصودی خاص (مثل : کتب ادبی ، علمی ، پزشکی ) یا به شکل خود مختار پدید می آیند . نگارگری در انظار عموم با مینیاتور اشتباه گرفته می شود ، در لغت و واژه نامه ی فرانسوی مینیاتور به هنرهای ساختگی ظریف و بااندازه کوچک در قرون وسطیگفته می شد . غربی ها هنگامی که آشنایی کمرنگی با نگارگری پیدا کردند به دلیل شباهتی که از نظر سایز و اندازه وجود داشت لغت مینیاتور را به نگارگیری ایرانی نسبت دادند .

 

 

تفاوت نگارگری ایرانی با مینیاتور چینی و ژاپنی :

نگارگری ایرانی در شرع فلسفی و مسئله ی زیباشناختی با مینیاتور‌های چین و ژاپن و از نظر فنی با مینیاتور‌های اروپا تفاوت دارد و فقط از لحاظ اندازه و کوچکی با آنها یکی است. هنر نگارگری ایرانی اسلامی از (سده چهاردهم میلادی، هشتم هجری)تا (سده هفدهم میلادی، یازدهم هجری) پیشرفت آشکاری داشت ؛ اما آثار تصویری به جای مانده از دوره های پیش از اسلام تا زمانی که مغولان هجوم آوردند ، و همینطور آثار دیوارنگاری، پرده‌نگاری، قلمدان نگاری و غیره در قرون متاخر نیز ظهور نو و کمترپرداخته شده ای به آن در رشته ی نقاشی بود .

 

 

معنای لغوی نگارگری:

کلمه ی نگارگری، در معنای  نگاریدن، کشیدن نقش، نقاشی و صورتگری خود را جای داده است . کلمه ی نگارگری ایرانی به طورکل  به سبکهای گوناگون نقاشی ایران در دوره‌های مختلف تاریخی گفته  می‌شود که توانایی دارد به شکل متعلق به یک اثر کبیرتر مانند کتاب، اشیای کاربردی و تزئینی و باروش های گوناگونی مانند: گل و مرغ، تذهیب، تشعیر به کارگرفته شود ، حتی می تواند  به شکل یک اثر آزاد و مستقل به شکل یک پرده، بوم، مرقع و یا نقاشی دیواری استفاده شود .

 

نگارگری در واژه نامه ی فرانسوی:

ادا کردن کلمه مینیاتور به نگارگری‌های قدیم ایرانی باعث می شود که افراد دچار انحراف در معنای آن شوند و در ادای لغات نگارگری ایرانی را با مینیاتور اشتباه بگیرند.[۶] کلمه مینیاتور کوچک شده ی کلمه فرانسوی مینی‌موم ناتورال که معنای طبیعت کوچک و ظریف است را در برگرفته است و در واژه نامه به معنای کوچک‌تر نشان دادنمی باشد . این کلمه در اوایل قرن معاصر  در فرهنگ مطالعاتی هنر ایران راه خود را بازکرد و به آن پاگذاشت  و بعداز آن به طورکلیبه کارگرفته شد . کلمه  مینیاتور به شکل خاص به نگارگری ایرانی گفته نمی‌شود و هر اثر ریز نقش و ظریف هنری که این خصوصیات را در خود جای داده است این اسم را به خود اختصاص می دهد.

 

مینیاتورچیست ؟

 

نگارگری های ایرانی، چه قدیمی چه جدید، که پیرو سبک اروپایی نبوده  و مالک خصوصیات نقاشی سنتی و مستقلی می باشد را ، مینیاتور خوانده اند . شاید برایتان جالب باشد بدانید که این کلمه یک غلط همگانیو باب شده در میان مردم ‌است وبهتر است که واژه مناسب این موضوع رانگارگری عنوان گذاری کرده و خطاب کرد.[۷] اگر چه که نگارگری های ایرانی از لحاظ اندازه و ریزنقشی با مینیاتورهای قرون وسطی شباهت و قرابت دارند اما این دو نگارگری از لحاظ معنا و حتی کیفیت بصری قرابتی با یکدیگر ندارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *