هنر نقاشی و گرافیک

چاپ فلکسو و آنچه باید در مورد آن بدانیم

چاپ فلکسو یا فلکسو گرافی:

 

چاپ فلکسو که اصطلاح انگلیسی آن Flexography یک شیوه چاپی است که در آن از یک کلیشه ژلاتینی عمل چاپ شکل می گیرد . این مدل چاپ در اصل ورژن پیشرفته ای از لتر پرس است . چاپ فلکسو بر روی طیف گسترده ای از سطوع مثل ورق های PVC  ، فلزی ( بطری های فلزی ) یا آلومینیومی ( آلومینیوم بیلیستر ، مصارف دارویی و غذایی ) ، سلفون ، فیلم های متالایز و کاغذ مورد مصرف قرار گیرد . چاپ فلکسو کاربرد بسیار پهناوری در صنایع بسته بندی و لیبل دارد .

 

فواید چاپ فلکسو

چاپ فلکسو فواید بسیار زیادی در برابر چاپ افست دارد . چاپ فلکسو برای انواع سطح های چاپی از جمله فیلم های پلیمری ، کاغذ و مقوا ، فویل های فلزی ( آلومینیومی ) و … انجام می شود . از قبیل فرآورده های چاپ شده با این روش روزنامه ، جعبه های مقوایی ، پلاستیک های جدید فروشگاهی ، بسته بندی های بهداشتی و غذایی ، لیبل های پشت چسبدار ( انواع برچسب ) ، لیوان های کاغذی ، پاکت های گوناگون و کاغذ دیواری می باشند .

دوات های فلکسو همانند دوات های استفاده شده در چاپ روتوگراور است . با گرانروی (ویسکوزیته ) پایین و با دوات های افست که خمیری ( ویسکوزیته بالا ) هستند گوناگون است . در واقع دوات فلکسو آبکی تر است . با وجود گرانروی پایین سبب خشک شدن سریع ، ساخت بیشتر و در آخر افت هزینه های تولید می شود .

فلکسو سرعت چاپ بسیار بالایی دارد و باتوجه به رشد تکنولوژی های تا 750 متر در دقیقه می رسد . دستگاه های چاپ فلکسو با عرض بالا ( واید وب ) در صنایع تولید بسته بندی مورد مصرف قرار می گیرند . برای به دست آوردن بهره وری و تولید بیشتر ، به طورعرض بالا تولید می گردد و در آخر به مقدار نیاز آن ها را برش می دهند .

مرحله های چاپ فلکسو :

 

  • تولید کلیشه یا پلیت

در تولید کلیشه فلکسو از پلیت های فتو پلیمری که به نور حساس اند استفاده می شود . یک لایه فیلم نگاتیو روی سطح پلیت زیر اشعه ماورا بنفش قرار می گیرد . بخش هایی از کلیشه پس از رد شدن نور از فیلم نگاتیو دشوار شده و بعضی قسمت های نرم باقی می ماند . بعد آن را داخل محلول شستشو می دهند و به وسیله یک بُرس آن را می شویند . این پلیت را در یک واحد گردان شسشتشو که دارای محلول آب و مایع صابونی با دمای 40 درجه سانتیگراد است ، شسته می شود .

  • مرحله چسباندن کلیشه

در مرحله های چاپ برای هر رنگ که باید در چاپ مورد استفاده قرار بگیرد ، به یک پلیت نیاز خواهیم داشت که بر روی یک واحد چاپ یا نورد یا سیلندر نصب می شود . برای تکامل پیدا کردن یک تصویر هر بخش باید به طور دقیق در محل خود چاپ شود که آن برابری چاپ یا ریجستری می گویند . برای رسیدن به این دقت و اطمینان از رجیستری باید در هر یا پلیت یک نشانه بگذاریم که به آن رجیستر گفته می شود . چیزی مثل یک بعلاوه (+) با بعد های کوچه  ( از 0.3 میلی متر کمتر ) که به عنوان یک شاخص عمل می کند . یعنی کل واحد های چاپ باید در یک نقطه بروی یکدیگر برابر شوند .

  • چاپ

چاپ فلکسو به وسیله پلیت زلاتینی برجسته بر روی یک سطح فتوپلیمری عمل می گردد . قسمت های ترام دار یا تصویر در سطحی بالا تر از قسمت های غیر چاپی قرار می گیرند . یک نورد واسط غوطه ور در جایگاه رنگ ، دوات را به یک نورد آنیلوکس کرومی یا سرامیکی انتقال می دهد . پس از آن آنیلوکس دوات را به پلیت می رساند ، که خود از عرصه ای منظم و دارای سوراخ ها و دیوار های یکسان و برابر می باشد .

برای اینکه از یک چاپ مورد پسند مطمن باشیم باید میزان دوات انتقالی توسط نورد آنیلوکس کنترل شود تا سطح کار از وجود لکه ، نقطه و کثیفی حاصل از اضافه حجم مرکب نباشد . بخشی به نام تیغه چاپ وجود دارد که با این بخش از رسیدن مرکب اضافی از آنیلوکس به سطح پلیت جلوگیری می کند و در کیفیت چاپ بسیار تاثیر میگذارد . در اخر با فشار قرار دادن سطح چاپی ما بین کلیشه فلکسو و سیلندر چاپ عمل انتقال تصویر انجام می شود . دوات قبل از رسیدن مرحله بعدی از طریق یک واحد خشک کن ، خشک می شود . انواع زیادی مرکب برای فلکسو وجود دارد ، مرکب های قابل حلال ، پایه آب ، یووی و EB که هر کدام به نحوی خشک می شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *