هنر نقاشی و گرافیک

چاپ هافتون و آنچه که باید درباره ی آن بدانیم

چاپ هافتون

 

اگر یک عکس سیاه و سفید مشاهده کردید در آن روشنایی و تیرگی های مشاهده می کنید که به شکل یکسان از تیرگی به روشنایی در آمده اند و اگر یک نمونه چاپ را ببینید میفهمید که سایه ها و تیرگی و روشنایی ها روی این مدل چاپی با آنچه که روی عکس مشاهده کردید تفاوت دارد و شما نقاطی را می بینید که با آن نقاط سایه ها ساخته شده اند ، به چگونگی ایجاد شدن این سایه ها از طریق نقاط را هافتون گفته می شود .

هافتونی یعنی نمونه ای از شکل ها که برای شبیه سازی تیرگی و روشنایی تصویر استفاده می شود .مغز همیشه در حال تلاش است که از بی نظمی جلو گیری کند ، به نوعی که مجموعه لکه ههای سیاه را به شکل رنگی با شدت مشخص درک می کند ، دستگاه های مثل ایمیجستر یا چاپگر ها از طریق کامپیوتر عکس را به تعداد زیادی نقطه تقسیم می کند ، فرایند تبدیل یک تصویر به تعداد زیادی از نقاط غربالگیری هافتون گفته می شود ، که در فرایند ترام گذاری در دوربین از طریق ترام شیشه ای یا ماژنتا انجام می شود .

ته رنگ و میزان درصد آن :

ته رنگ ها به قسمت هایی گفته می شود که در آن لکه ها سطی را مشخص می کند که به شکل یک دست رنگی را القا می نمایند ، به طور مثال ته رنگ خاکستری روشن که در آن تقاط هافتون برابر یک دهم میزان کامل خود هستند ، به ته رنگ 10 درصد معروف است . خاکستری متوسط ته رنگ 50 درصد است ، که در آن نقاط هافتون برابر 50 درصد میزان کامل خود هستند ، ته رنگ خاکستری تیره ، 90درصد است ، منطقه ای است که در آن میزان نقاط هافتون 90 درصد اندازه کامل خود می باشد .

نقطه :

چاپگر ها از ریز نگاری به اسم Dpi استفاده می کنند و آگاه هستیم که آنچه که روی کاغذ ار طریق چاپگر ها چاپ می شوند مجموعه ای از نقطه های بسیار کوچک است که در کنار هم قرار گرفتن آن ها نقاط های لکه های بزرگتری می توان ساخت ، دستگاه هایی همچون ایمیج سنتر قادر هستند که نقاطی با ریزنگاری dpi1200 ، dpi2400 و حتی بالاتر از آن را ایجاد می کنند .

لکه :

لکه قسمت اصلی هافتون است در حیقیت تیرگی و روشنایی عکس از مجموعه لکه ها در کنار همدیگر به دست می آید . به وسیله کامپیوتر گروهی از نقطه ها را در یک مجموعه قرار می دهد و با آن لکه یا سلول ، هافتون را تشکیل می دهد .

ترام :

ترام یعنی سطح شفاف طبقه بندی شده ای می باشد که در بین فیلم و اورجینال قرار می گیرد و پس از عکس برداری تصویر را به نقطه های بسیار ربز تبدیل می کند و همینطور به نقطه های ریزی که روی پلیت یا فیلم و یا سطح چاپ شده قرار می گیردو از تراکم یا شدت آنها سایه و روشن های تصویر صورت می گیرد . مطابق با تعریف فوق لکه همان ترام است و سلول هافتون نیز جایی است که هافتون در آن تشکیل می شود .

سلول هافتون :

قابلیت ایمیجسترها و پرینتر ها این است که نقاطی را در اندازه ثابت ایجاد می کنند ، به طور مثال ایمیجستری با ریز نگاری dpi2400  می تواند نقطه ای به میزان 1.2400 اینچ را ایجاد کند . کامپیوتر مجموعه ای از این نقطه های را در یک ماتریس کنار هم دیگر قرار می دهد که به آن سلول هافتون گفته می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *