صنایع دستی

آنچه باید درباره معرق کاری بدانیم

معرق کاری

 

معرق یعنی وصله ، تکه و رگه است و هر کار رگه داری را معرق می نامند . معرق کاری گونه ای اثر هنی است که تکه های ریز چوب ، فلز ، پارچه ، کاشی و … به زیبایی و در شکل های مختلف در کنار هم قرار می گیرند . معرق کاری خلق طرح و نقش با استفاده از خرده ریز های روی صنایع دستی است . معرق کاری یکی از هنرهای بسیار زیبایی است که در دوره سلسه سلجوقیان به اوج خود رسید . معرق چوب در صنایع دستی و هنری بعضی از شهر های ایران مانند اصفهان همچنان مورد استفاده قرار می گیرد .

معرق چوب از همان اول برای تزئین مورد استفاده قرار گرفت . اکثر برای زیبایی سطح میز ، بوفه ، کتابخانه و لوازم چوبی از نقش هایی اسلیمی مورد استفاده قرار می گرفت . مناسب ترین چوب های رواج در معرق چوب نیز آبنوس ، گلابی ، توت و سنجد است که هر کدام در رنگ و بافت متفاوتی وجود دارند . از آثار باشکوه معرق کاری مربوط به سال های 1313 و 1314 دو تابلوی ارزشمند می توان نام برد که استاد احمد رعنا و عباس شهمیرزادی آنان را خلق کرده اند .

از سال 1334 به بعد گوناگونی رنگ در معرق کاری بیشتر به کار گرفته شد . استاد محمد طاهر امامی از رهبران شیوه جدید با رنگ های مختلفی در معرق می باشد در ایران به نام پدر معرق کاری ایران معروف است . این شیوه جدید با استفاده از مواد شیمیایی تولید می شد و دیگر معرق محدود به چند رنگ خاص نبود .

بر این اساس انواع چوب های صنعتی نیز توانستند در زمینه معرق کاری حضور پیدا کنند . تابلوی مرغ و آشیانه اثر استاد محمد طاهر امامی که در سال 1342 رونمایی شد یکی از با ارزش ترین آثار با چوب های صنعتی و گوناگون رنگی است . معرق تمام برجسته کاری است که برای اولین بار در این اثر دیده شد .

انواع عرصه در معرق کاری چیست ؟

چیدمان ریز در کنار یکدیگر معرق کاری است ولی این تکه های کوچک به تنهایی نمی توانند استحکام لازم را داشته باشند بلکه باید بر روی سطحی قرار گیرند .

به سطحی که معرق بر روی آن انجام می شود زمینه گفته می شود . در معرق کاری به شکل معمول دو نوع زمینه مورد استفاده قرار می گیرد .

  • معرق زمینه چوب
  • معرق زمینه پلی استر

معرق در هر موضوعی که کار شود به صورت تزئینی و یا کاربردی می تواند به کار گرفته شود منبت را می توان برای نمای راه پله ، درب ، سطح میز ، قاب پنجره ، اجناس تزئینی مورد مصرف قرار داد .

فقط تنها چیزی که ارزش معرق کاری را بیتشر می کند تکه های چوب به کار رفته در آن است که باید ضخامتی بین 2 تا 3 میلیمتر بوده و از چوب هایی سالم و فاقد ترک خوردگی و یا پوسیدگی مصرف شود . واضح است هر چه چوب خشک تر باشد بهتر است و امکان اینکه در آینده ترک بخورد وجود ندارد .

معرق کاری چیست و چه موقعیتی در چیدمان داخلی دارد ؟

در چیدمان داخلی ، معرق کاری از اهمیت زیادی بر خوردار است . آفرینشی با دستان هنرمند معرق کار و استفاده از وسیله هایی ساده در نما سازی و دکوراسیون داخل خانه مورد استفاده قرار می گیرد .

لابی آپارتمان یکی از مکان های پرکاربرد هنر معرق در ساختمان های مسکونی است که دید بسیار زیبایی دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *