معرفی فیلم

آنچه که باید درباره فیلم فانتزی بدانید

فیلم فانتزی:

فیلم فانتزی یا فیلم خیال پردازی یکی از ژانرهای فیلم است که دارای زمینه ای فانتزی می باشد و در آن از جادو، وقایع فراطبیعی، موجودات افسانه ای و دنیاهای خیالی استفاده شده است. این ژانر شباهت هایی به ژانرهای علمی ـ تخیلی و وحشت دارد.

ژانر فانتزی (Fantasy) از گونه‌های سینمایی است که اخیرا به شدت مورد توجه علاقمندان به سینما قرار گرفته و با ژانرهای ترسناک و علمی تخیلی نزدیکی قابل درکی دارد.

ژانر فانتزي همانگونه كه از نامش معلوم است داستانك‌ها و شخصيت‌هايي را روايت مي‌كند كه معمولا با زندگي واقعي تفاوت دارند. در اين گونه‌ي پرطرفدار سينمايي؛ خيال‌پردازي حرف اصلي را میزند .

دنياها در این نوع فیلم ها  به صورت خيالي تصوير مي‌شوند و استفاده از مواردي همچون وقايع ماورا طبيعي؛ سحر و جادو؛ حس ششم و سفر در مكان و زمان از جمله فرايندهاي پيشبرنده‌ي داستان به شمار مي‌روند. موجودات هيولايي و خيالي نيز بسيار در اين ژانر استفاده مي‌شوند و از اين منظر ژانر فانتزي شديدا و ژانرهاي علمي-تخيلي و ترسناك با ییکدیگر مربوط اند.

زمينه ظهور و بروز فيلم فانتزي در سينماي جهان از دهه 20 شروع شده‌است. در اين بين سينماي آمريكا با علاقه بيشتري ‍ژانر فانتزي را دنبال كرد و حدودا از سال 1930 با ساخت سري فيلم‌هاي معروف تارزان با حضور جاني ويسمولر؛ ديگر گونه‌ي فانتزي يك ژانر شناخته‌شده و محبوب به حساب مي‌آمد.

از حدود سالهاي 1950 به اين طرف سينماي فانتزي و ترسناك و تخيلي بسيار به هم نزديك شدند. ساخت آثاري مانند “مهر هفتم” به كارگرداني اينگمار برگمان محصول 1957، و “آليس در سرزمين‌عجايب” محصول كمپاني ديزني از آثار شاخص اين دوره هستند.

از دهه 70 تا 90 كم كم حضور استوديوهاي پيشرفته تر در سينما آغاز شده بود. اين استوديوها توانستند قدرت خيال نويسندگان و كارگردانان اين ژانر را بيشتر برآورده كنند. به نحويكه ساخته‌هاي شاخص سينماي فانتزي در دهه 90 مانند “ادوارد دست قيچي” ساخته “تيم برتون” و با حضور جاني دپ  محصول 1994 و يا “مسير سبز” به كارگرداني فرانك دارابونت محصول  1999 با حضور تام هنكس؛ واقعا جان تازه‌اي به اين ژانر دادند.

در هزاره‌سوم اما ژانر فانتزي با شكوفايي هرچه بيشتر استوديوهاي ديجيتال و رايانه‌اي به لحاظ تكنولوژي سر به آسمان سائيد. مجموعه فيلم‌هاي “ماتريكس”؛ “تريلو‍ژي ارباب حلقه‌ها” و هشتگانه “هري پاتر” بخشي از آثاري هستند كه به مدد اين تكنولو‍ژي‌هاي روز؛ ساخته‌شده و بسيار هم با استقبال روبرو شدند.

در ادامه بهترین فیلم های ژانر فانتزی تاریخ سینما که باید تماشا کنید را برایتان معرفی میکنیم:

فیلم‌های فانتزی با خلق وقایع و شخصیت‌های غیرواقعی و جالب، همیشه برای سینما دوستان یک ژانر جذاب بوده است. فیلم‌های فانتزی باید دارای عناصر جادویی باشند و تنها خلق یک داستان غیرواقعی کافی نیست. اگر شخصیت‌هایی مانند جادوگر، هیولا و غول هم در داستان وجود داشته باشد، بهتر است. در اینجا ۲۵ فیلم برتر فانتزی را برایتان آماده کرده ایم که اگر از دوستدارن این ژانر هستید، باید تماشا کنید. با پروشات همراه باشید.


۱. غبار ستاره – ۲۰۰۷ – Stardust

 

این فیلم محصول سال ۲۰۰۷، از رمان نیل گایمن به همین نام اقتباس‌شده و متیو وان (Matthew Vaughn) کارگردانی آن را بر عهده داشت. بازیگران این فیلم عبارت‌اند از سیه نا میلر، مارک استرانگ، میشل فایفر و رابرت دنیرو. تریستان از یک دیوار جادویی عبور می‌کند تا یک ستاره خاموش شده را بیابد اما دختری به نام اونا (Claire Daines) را ملاقات می‌کند و عاشقش می‌شود. اما نمی‌داند که این دختر یک ستاره است.

اگرچه این فیلم کاملاً فانتزی نیست اما عناصر بسیار خوبی دارد. در حقیقت این شخصیت‌های داستان هستند که این فیلم را به یک فیلم فانتزی تبدیل می‌کنند. همچنین این فیلم عناصر مختلف جادویی و فانتزی را به بیننده معرفی می‌کند. اما با دیدن ستاره‌های خاموش، جادوگران خبیث، برادران مرده و دزدان دریایی، لذت خواهید برد.


۲. مالیفیسنت – Maleficent – ۲۰۱۴

لم با بازی آنجلینا جولی داستان فیلم “زیبای خفته” محصول سال ۱۹۵۹ را به نمایش می‌گذارد. فیلم داستان یک پری بدجنس را نشان می‌دهد که کسی او را نفهمیده و شاهزاده آرورا را به یک خواب ابدی طلسم می‌کند. بار سنگین فیلم بر دوش جولی است که از یک دختر جوان دوست‌داشتنی که عاشق یک پسر شده به یک اهریمن تبدیل می‌شود که مرد موردعلاقه‌اش به او خیانت کرده است. شاهزاده آرورا در میان نبرد پریان و امپراتوری پدرش گیر افتاده است. اما رفته‌رفته به این پری علاقه‌مند شده و او هم متوجه می‌شود که این دختر می‌تواند بین دنیای پریان و امپراتوری انسان‌ها آشتی بیندازد. این داستان عاشقانه زنان قهرمان از رابرت استرومبرگ به شما نشان می‌دهد که در بدی نیز خوبی پیدا کنید.

۳. مانتی پایتون و جام مقدس – ۱۹۷۵ – Monty Python and the Holy Grail

 

تری گیلیام و تری جونز در سال ۱۹۷۵ این فیلم را بر اساس افسانه آرتور تولید کردند. در این فیلم فانتزی بازیگرانی چون گراهام چپمن، جان کلیز، تری گیلیام، اریک ایدل، تری جونز و مایکل پالین، نقش‌آفرینی کردند و رگه‌های کمدی هم به آن اضافه نمودند.

این فیلم به دلایل متعددی یک فیلم موفق محسوب می‌شود که یکی از آن‌ها استفاده درست و موفق از منبع اصلی است. در حقیقت فیلم‌سازان این فیلم توانستند یک افسانه تاریخی را به یک اثر طنز و کمدی تبدیل کنند به‌طوری‌که در ژانر خود یکی از بهترین‌ها محسوب شود. در حقیقت از افسانه آرتور اقتباس‌های زیادی شده اما هیچ‌کدام به ‌اندازه این اثر جالب و ابزورد نیست.


۴. به سوی جنگل – ۲۰۱۴ – Into the Woods

 

داستان این فیلم درباره ی یک نانوا و همسرش است که به شدت خواهان بچه دار شدن هستند و برای رسیدن به این هدف، با یک جادوگر معامله ای می کنند. جادوگر به آنها وعده ی یک بچه ی سالم را می دهد به شرطی که آنها برایش اقلامی را که می گوید از جنگل پیدا کرده و بیاورند. مرد نانوا برای این کار به جنگل اسرار آمیز سفر می کند و با اتفاقات مشکل ساز مختلفی رو به رو می شود.


۵. برخورد تایتان ها – ۱۹۸۱ – Clash of the Titans

 

این فیلم محصول سال ۱۹۸۱ به‌وسیله دزموند دیویس (Desmond Davis) کارگردانی شد و بازیگرانی چون هری هملین، بورخس مردیث، مگی اسمیت و لارنس اولیویر، در آن نقش‌آفرینی کردند. پرسوئس که یک خداسان است به سفری می‌رود تا آندرومدای زیبا را از چنگال کراکن نجات دهد.

اسطوره یونان همواره برای سینماگران یک منبع جذاب و پرمحتوا بوده که سینماگران بسیاری از آن اقتباس کرده‌اند. اگرچه این فیلم به علت استفاده از تکنولوژی استاپ موشن برای شخصیت‌های اسطوره‌ای کمی منسوخ در نظر گرفته می‌شود اما خیلی‌ها به همین دلیل این فیلم را تقدیر می‌کنند. علاوه بر استفاده از تکنولوژی استاپ موشن توسط ری هری هاوسن، جلوه‌های ویژه این فیلم نیز بسیار خیره‌کننده است. نسل جدید به خاطر این فیلم با افسانه پرسوئس آشنا شده‌اند. بنابراین نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

۶. داستان بی‌پایان – ۱۹۸۴ – The Neverending Story

این فیلم محصول سال ۱۹۸۴ که توسط ولفگانگ پترسون (Wolfgang Petersen) کارگردانی شده و بازیگرانی چون نوآ هاتاوی، برت الیور و تامی استروناچ، در آن نقش‌آفرینی می‌کنند، یک داستان را در قالب داستان دیگر تعریف می‌کند. باستیان یک پسر دوازده‌ساله است که ماجراهای آتریو را می‌خواند، آتریو سفری را آغاز کرده تا اجازه ندهد در شهر فانتزایا اتفاقی رخ دهد. اما درنهایت باستیان خود را بخشی از این معما می‌بیند.

به‌احتمال‌زیاد کودکان دهه ۸۰ به‌وسیله این فیلم با دنیای فانتزی آشنا شدند. اگرچه این فیلم برخی از ویژگی‌های فانتزی را دارا نیست اما به خاطر وجود اژدها در این لیست قرار گرفته است. اژدهای تخیلی این فیلم جالب است اما نقطه قوت آن شخصیت‌ها و نشان دادن قدرت تخیل است.


۷. جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آنها – ۲۰۱۶ – Fantastic Beasts And Where To Find Them

 

اگر مجموعه فیلم های “هری پاتر” را تماشا کرده باشید، حتما با این فیلم هم آشنایی کافی دارید داستان این فیلم با الهام از مجموعه “هری پاتر” و به عنوان پیشدرآمد آن ساخته شده است. داستان این فیلم در سال ۱۹۲۶ جریان دارد و درباره نویسنده کتاب “جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آنها”، که یکی از کتابهای درسی در مجموعه هری پاتر بود، می باشد. قسمت دوم این فیلم نیز با عنوان “جانوران شگفت انگیز: جنایات گریندل والد” (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald) در سال ۲۰۱۸ اکران شد.


۸. دیو و دلبر – ۱۹۴۶ – Beauty and the Beast

 

این فیلم در سال ۱۹۴۶ با اقتباس از همین داستان و به کارگردانی ژان کاکتیو (Jean Cocteau) ساخته شده است. جوزت دی، ژان ماریس و مارسل آندره از بازیگران این فیلم هستند و داستان دختر جوانی به نام بل را نشان می‌دهد که به‌جای پدرش به قصر دیور می‌رود و به تدریجش عاشقش می‌شود.

در طول این سال‌ها از این فیلم اقتباس‌های مختلفی گرفته شده که برخی خارق‌العاده بودند. در سال ۱۹۹۱ نسخه انیمیشن این فیلم و در سال ۲۰۱۷ هم نسخه لایواکشن آن نیز توسط کمپانی دیزنی ساخته شد اما این نسخه بهتر است. این فیلم شاهکار پر از تصاویر زیبا و دیالوگ‌های رؤیایی است. باوجوداینکه در این فیلم صحنه‌های شعر و آواز وجود ندارد اما زیبایی داستان اولیه کاملاً احساس می‌شود. اگر عاشق فیلم و سینما هستید باید حتماً این فیلم را تماشا کنید.

۹. جادوگر شهر از – ۱۹۳۹ – The Wizard of Oz

 

این فیلم کلاسیک محصول سال ۱۹۳۹ بر اساس کتابی از فرانک بام (Frank Baum) ساخته شده است. ویکتور فلمینگ (Victor Fleming) کارگردان این فیلم بوده و جودی گارلند، مارگارت همیلتون، فرانک مورگان، ری بولگر، برت لار و جک هالی، در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. این فیلم داستان دوروتی را روایت می‌کند که به دنیای دیگری رفته و می‌خواهد به کمک جادوگر به خانه بازگردد.

این فیلم اولین فیلم هالیوود بود که از تکنیک رنگ استفاده کرد و به همین دلیل یک فیلم کلاسیک محسوب می‌شود. قدم گذاشتن دوروتی به سرزمین از تأثیرگذار است. این فیلم که با جادو سروکار دارد، در این لیست و صنعت سینما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. یک دنیای جادویی که یک آدم‌آهنی گریه می‌کند، یک شیر صحبت می‌کند و یک مترسک صحبت می‌کند، می‌تواند دنیای خارق‌العاده است.


۱۰. علاءالدین – ۲۰۱۹ – Aladdin

انیمیشن کلاسیک “علاءالدین” که در سال ۱۹۹۴ اکران شد و در طول دهه های گذشته از پرطرفدارترین محصولات کمپانی والت دیزنی بود، در سال ۲۰۱۹ به صورت لایواکشن بازسازی شد و این بار با حضور ستاره ای مثل “ویل اسمیت”، دیدنی تر از قبل هم شده است!

یک فیلم اقتابسی از داستان های عامیانه عربستان و داستان هزار و یک شب که در قالب یک فانتزی موزیکال به داستان یک یتیم عربی می پردازد که یک چراغ جادو یافته و این چراغ غولی درد که آرزوهایش را برآورده می کند. اکنون باید این چراغ را از وزیر بزرگ جعفر پنهان کرده و خود را یک شاهزاده ثروتمند جا میزند. در این بین به سلطان و دختر زیبایش جاسمین برمی خورد و به کمک غول قلب آن دو را تسخیر می کند.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *