موسیقی

تاریخچه ای از سبک موسیقی جاز

سبک موسیقی جاز

نخستین فیلم ناطق بلند با نام خوانندده جاز در سال 1927 میلادی ساخته شد تا به کنون موسیقی یکی از اساسی ترین عناصر فیلم به حساب می آید . فیلمی به نام تولد نغمه ها بازیگیری به نام بینگ کرازبی در نقش کلارینت نوازنده خیابانی را بازی کرد که موسیقی را از گروه آهنگسازان جاز آمریکایی آفریقایی می آموزد و جاز کلاسیک (جاز دیکزیلند ) را در کافه های شهر نیواورلئان رواج می دهد . بر این اساس در دهه های 45 میلادی در فیلم های پرهزینه هالیوودی زندگی آهنگسازان جاز سفید پوست را نشان می دادند و در برخی از آنها از آهنگسازان افریقایی تبار در مکمل استفاده می کردند ؛ به طور مثال فیلم های پنج پنی (1959 ) ، داستان گلن میلر (1954 ) ، داستان بنی گودمن (1956) و Young man with a horn 1950 در این موضوع اشاره کرد . در سال 1958 میلادی فیلم St Louis Blues انقلابی در تولید فیلم های سرگذشت زندگی در مورد آهنگسازان به وجود آورد و به زندگی دابیلو . سی . هندی پرداخت که آهنگساز آمریکایی آفریقایی تبار در سبک جاز بود . با این موقعیت فیلم های سرگذشت زندگی آهنگسازان آفریقایی تبار جاز همچنان انگشت شمار بودند و اکثر فیلم ها که برای بینندگان آمریکایی آفریقایی تولید می شد ، تنها آهنگسازان افریقایی تبار معروف نشان داده می شدند . ویژگی سبک جاز نواختن بدون ضرب آهنگ منظم و ساختار مشخصی بود .

 

در دوره دهه 50 ، فیلم سازان به تولید فلیم های واقع گرایانه ای درباره آهنگسازان شروع کردند و متوجه شدند که چطور ترکیب جاز در نماهای فیلم میتواند احساس هیجان و مدرنیسم را خلق کرد . سال 1958 میلادی در فیلم آسانسوری به سوی قتلگاه ، مایلز دیویس اولین موسیقی متن بداهه  تاریخ سینما را به وجود آورد . بعد از آن انو پرمینجر برای فیلم تشریح یک قتل از دوک الینگتون-آهنگساز و رهبر ارکستر سبک جاز – خواست تا موسیقی متنی برایش بنویسد و توانست سه جایزه برای موسیقی متن بگیرد .

از دهه شصت به بعد فیلم های مطرح زیادی درباره موسیقی از و آهنگسازان این سبک تولید شد .

 

اجزای موسیقی جاز :

  • سویینگ :

سویینگ رخدادی ریتمیک است . شاید سویینگ جزء مهمترین موسیقی جاز باشد چون که در کل دوره ها و سبک های آن  پیدا می شود . موسیقی دانان جاز همواره آگاهانه و به صورتی کاملا تحت کنترل شده از کشش های ریتمیک نوشته شده به صورت پنهان فاصله می گیرند . نوازنده ی سویینگ هیچ گاه یک چنگ یا دولاچنگ را به صورتی عادی اجرا نمی کند بلکه کشش آن را خیلی جزئی افزایش یا کاهش می دهد . به شکلی که آن جمله ی موسیقی را زنده و با روح نماید .

  • بداهه پردازی :

معنی بداهه پردازی این است که در لحظه موسیقی تولید کنید . با این حال این موضوع به این معنا نیست که موسیقی ساختار موسیقیایی ندارد بلکه بداهه پردازی عموما در ناحیه ی شکل هایی از موسیقی شکل می گیرد که مجری موسیقی و معمولا شنونده از پیش از آن ها در جریان هستند . رایج ترین خالق بداهه پردازی توعی از تم و واریاسیون می باشد . به طور مثال زمانی که یک نوازنده بر روی کروس یک ترانه ی مردم پسند بداهه پردازی می کند به طور معمول در طی زمانی نمونه ی اصلی و چارچوب هارمونیک کروس را حفظ می کند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *