هنر نقاشی و گرافیک

تاملی بر هنر گرافیک

هنر گرافیک و تعریف عام آن :

گرافیک هنری است که بر طراحی نسبت به رنگ و تاثیر آن تاکید بسیاری دارد . در زمان قدیم تعریفی که از هنر گرافیک وجود داشت قسمتی از طراحی و نقاشی به رنگ سیاه و سفید را درگیر این تعریف می کرد که از طریق فن چاپ دستی یا به صورت ماشینی تکثیر می شدند . در زمان حال گرافیک نمادی است که مصرف کننده را نسبت به قضیه موضوع مصرف و کیفیت آن آگاه می کنند .

 

گرافیک تاثیر خود را برروی طراحی نسبت به رنگ بسیار توصیه کرده است.هنرگرافیک برگرفته از انواع طراحی و اشکال متفاوت حکاکی می باشد.بدین ترتیب گرافیک روش های ماشینی یاغیر ماشینی برای چاپ تصاویر وحروف روایت می شود که فعالیت های هنری و اجتماعی که بیشترین اهمیت را دارند در بطن خود پرورش می دهد که یکی از این فعالیت ها کتاب چاپی می باشد.

یکی از کارهای گرافیکی در زمینه زیبا شناسی تنظیم حروف چاپی و صفحه آرایی کتاب می باشد .
یکی از ویژگی های مهم کیفیتی هنر گرافیک وابسته است به تکنیک های تهیه و آثاری که خلق می شود .
موضوع مهم و اصلی که در این میان می آید هدف چاپ رونوشت های دقیق به وسیله تکنیک های ماشینی است . تصویر چاپی در هنر گرافیک ارزش هنری خود را به محصول ارزه می کند .
باتوجه به زمان و نیاز های هنری ، به عنوان رسانه ای جمعی که بسیار بسط یافته و شیوه های تهیه آن دارای تنوع بسیاری شده گرافیک به همه سوالات پاسخ دقیقی بخشیده است .
به عبارتی دیگر کلمه گرافیک از مصدر یونانی سرچشمه میگیرد .پایه و اساس این کلمه در اصل به معنی خراشیدن و حک کردن است . از دیده طبقه بندی هنر ها عنصر گرافیک را طبقه ای از هنر های تجسمی به حساب می آید .
در زمان قدیم قسمتی از طراحی و نقاشی به رنگ سیاه و سفید که از طریق فن چاپ دستی یا به صورت ماشینی تکثیر می شدند هنر گرافیک را درگیر این تعریف می کردند .

 

در کشور ایران سابقه تاریخی هنر گرافیک و هنرهای تجسمی بسیار گسترده می باشد . اینطور گفته می شود که در زمانی که بر نقاشی های اولیه روی سفال ها – حجاری ها – گچ بری ها – خطوط کوفی و ثلث و نستعلیق و اکثر خط ها – نگارش و به تصویر کیشدن کتاب ها و مینیاتور و تذهیب و صفحه آرایی و طراحی و نقاشی بر روی پارچه ها و قالی و حکاکی روی ابزار مختلف زندگی ، هنر های تجسمی قبل از عصر پدید آمدن چاپ هنر گرافیکی در کشور ایران وجود داشتند .

(نمونه ای از تذهیب بته جقه)

 

شناساندن انواع فعالیت های فکری انسان به وسیله تصویرقسمت عظیم وضعیت فرهنگی _اموزشی اوضاع اشکار و روشنی دارد ضمن این موضوع عناوین مصرفی شامل کالاهای تجارتی می شوند که به صحبت های گفته شده اشاره دارد .

هنر گرافیک هنری بسیار گسترده و پهناور است که به طور دقیق حد و حدود آن را مشخص و آشکار کرد . این هنر به راحتی از هنر های دیگر به کمک گرفته و شکل گرافیکی به آن ها می دهد . در زمان حال گرافیک نه تنها بر کتاب آرایی و مصارف گذشته بلکه به زمینه تبلیغات تجاری – پوستر و به صورت مجله ای – نشانه ها و غیره راه یافته است .
تبلیغات تجاری ، نقاشی متحرک (انیمیشن) ، ورود به عالم سینما و تلویزیون در تیراژ فیلم ها و برنامه ها تلویریونی حد گرافیک را از نمودار عادی خود بیشتر کرده است . طرح گرافیک طبق ترکیب طبیعی تصویر و نوشته بیان گر این است که از دو سیستم ارتباطی کاملا مغایر با سیستم دیگر می باشد . تفسیر سه بعدی اشیاء و مفاهیم انتظاعی و مطرح مضمون های نوشته یا کلام را به عنوان جایگاه یا محل و تصویر به عنوان یک اثر خطی صریح وچند رگو مطرح و قابل بیان است .
نقش عظیم گرافیک در تاریخ خلق آفرینش خط و نگارش نمایان است . این دو مبحث همگام به مدت صد ها یا هزاران سال با نقش های مختلف خود در زمان حال رشد و رویش داشته است .

 

اما این دو مسئله از نیاز ها و میل های بشر برای منتقل کردن مفاهیم مقصودی خود به دیگر افراد ، برقراری ارتباط و همچنین برای حفظ بقاء و تمایلات بشر می توان ارتباطشان را در قالب تصویر یا کلام بیان کرد . طبق مستندات گذشته اولین اثر گرافیکی از انسان های پیشین دو قالب تصویر و کلام می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *