هنر نقاشی و گرافیک

تایپوگرافی یا هنر چیدمان تایپ را بهتر بشناسیم

تایپوگرافی چیست ؟

 

هنری است که برای نشان دادن زبان به کار گرفته می شود . نام دیگر هنرتایپوگرافی و فن چنیش حروف ، نویسه نگاری می باشد . هنرتایپوگرافی از نظرجلوه ی بصری برای نزدیک کردن حروف و نوشتار به تصویر و تقویت آن ، و ثبات مسئله ی هنر حروف نگاری برای زبان تصویری به کار گرفته شده و چینش حروف در این هنر دربرگیرنده ی حالت قلم، پوینت، مقدمه (فاصلهٔ خط) است . در زمان حال حاضر تایپوگرافی در زمینه تبلیغات و طراحی پوستر نقش بسزایی دارد . لاذم به ذکر است که تایپوگرافی در واژه نامه تعاریف گوناگونی را به خود اختصاص داده است که در سطرهای زیر به آن می پردازیم .

 

چندتعبیر متفاوت از تایپوگرافی:

  1. تایپوگرافی، هنر چیدمان تایپ است،که مقصود آن رسیدن به یک زبان تصویری می باشد.
  2. تایپوگرافی، در رسانه های چاپی ، هنر پرداختن به متن نام برده می شود .
  3. تایپوگرافی در گفتار بدین معنا است که هنری برای انتخاب و طرح‌ریزی تایپ برای چاپ می باشد.
  4. تایپوگرافی «زبان دیداری»است؛ هنر نوشتن واژه یا جملات بسیار مختصر با شکل وُ سبکی برگزیده که «بار» تصویری و «نمایشی» بالایی دارد و «هویت»چیزی را به مخاطب انتقال می دهد.

 

دیدگاه عام افراد درباره ی تایپوگرافی:

اما طبق دیدگاه عام افراد و تعریف کامل این هنر ، طراح تایپوگرافی تلاش خود را می کند که با دست بردن در عناصر متن و تغییر آنها ، مانند :  اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف بندی و مواردی از این قبیل ، جلوه های دیداری به زبان تایپ را انتقال دهد و هنری بدیع طبق گفته های قبل پدید آورد.تایپوگرافی در حیطه ی پهناور و عریضی از امور هنری، مثل ساخت تیتراژ فیلم، طراحی گرافیک، طراحی کتاب‌های کمیک، طراحی مالتی مدیا و… کاربرد دارد. تایپوگرافی با خطاطی و دست‌نویس مغایرت دارد، هر چند طراح تایپوگرافی توانایی این مسئله را دارد که  از خط و دست‌نویس نیز برای تایپوگرافی بهره مند شود.

 

تایپوگرافی بحث برانگیز در ایران :

جالب است بدانید تایپوگرافی و بحث های آن در ایران بسیاره گسترده و هیجان انگیز می باشد به طوریکه اگر در یک مکان هنری و فرهنگی نام تایپوگرافی به میان آید یک محفل تایپوگرافی تشکیل می شود و افراد درباره این رشته بحث می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *