هنر نقاشی و گرافیک

سبک نقاشی کوبیسم و آنچه که باید درباره ی آن بدانید

سبک کوبیسم و معرفی آن:

حجم‌گرایی که در اصطلاح با نام دیگرش کوبیسم نیز شناخته شده می باشد (به فرانسوی: Cubisme) یکی از سبک‌های هنری به شمار می رود که طرفداران خاص خودش را در بر می گیرد . کوبیسم در بازه ی زمانی بین سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۰۸ به عنوان سبکی جدی در نقاشی و تا حد محدودتری در تندیس‌گری تجلی کرد و نمایان شد، که از نقاط عطف هنر غرب محسوب می شود.

ریشه واژه کوبیسم :

 

واژه «کوبیسم» از ریشه «Cube» به معنی «مکعب»گرفته شده است. این لغت را اولین بار لویی وکسل منتقد هنری استفاده کرد . دوید هاکنی در کنفرانس دانشگاه هاروارد در ۶ فوریه ۱۹۸۶ در این باره نطق کرده است:امروزه کلمه کوبیسم برای آنچه که براک و پیکاسو انجام دادند عبارت بسیار سیه روز و بد گزینش شده‌ای است. در اصل این را لویی وکسل، منتقد معروف،بنیان گذاری کرد . لویی وکسل  اتفاقی را که افتاده بود موفق شده بود که تفسیر و درک کند و گمان می کرد که کوبیسم یعنی مکعب‌ها و سطح‌ها. و این تعریفی بود که عام آن را پذیرفته بودند. کوبیسم ماجرای مکعب‌ها نیست. این یک دید ساده انگارانه معمولی می باشد که گوش بسپاریم و متوجه شویم که کوبیسم از راه نوعی هندسه  خود به انتزاع نزدیک می سازد.

تأثیرات سبک کوبیسم :

 

سبک کوبیسم نهضتی ملیح و خلاق و نو را پدید آورد که به ظهور حرکت‌ها و سبک‌های فراوانی در قرن بیستم منجر شد، و مثال هایی که می توان برای این نهضت آورد شامل: فوتوریسم، اورفیسم، پوریسم(ناب گرایی) و ورتیسم می شوند.

کوبیسم را تاثیرگرفته از نقاشی‌های سزان تصور می کنند، لاذم به ذکر است که براک و پیکاسو کوبیسم را کاری خلاقانه و نو در نقاشی می پنداشتند،به همان صورت که پیکاسو در سال ۱۹۳۹ نطق کرده بود که «آنها به دنبال زبانی نو بودند»

منصرف شدن از این نظر که تعلق خاطر پیکاسو و براک به امپرسیونیسم و استفاده از جهان بیرون به عنوان موضوع، آن‌ها از این نظریه سورا و سزان هم پیروی می کردند که برای تاثیرگذاشتن یک نقاشی باید شکل و شمایل اشیا و فضای آن‌ها را در بوم به شکل های دیگر تداعی کرد.

آن‌ها طبق گفته ها با پرداختن به قسمت کلی و کوچکی از جهان واقعی،و مختصرسازی نقش مایه‌ها به موضوعات داخل آتلیه و دوری جستن از فضای آزاد، تنوع کم مضامین و  اهمیت داشتن طرز بیان در مقابل موضوع و محتوا، گرایش‌های سمبولیستی خود را نمایان می کردند.

دلایل موفقیت سبک کوبیسم:

 

دلایل موفقیت و شانس آوردن کوبیسم را می شود در موارد زیر عنوان کرد :

  • شروع نهضت در مرکز هنری آن زمان، یعنی پاریس.
  • گروهی از هنرمندان پرشور که به دنبال زبانی نو بودند تا با آن روحیات خود را انتقال بدهند.
  • نویسندگان و شاعرانی که با توضیحات و تفاسیر خود در بسط این زبان نو سهیم بودند.
  • عرضه کردن حیطه ی وسیعی از آزادی‌ها برای هنرمند مانند: آزادی از بازنمایی دقیق واقعیت و آزادی در پرداختن به زبانی نو برای بیان دیدگاه‌های نو

 

هنرمندان سبک کوبیسم:

 

به غیر از ژرژ براک و پابلو پیکاسو که از آن‌ها به عنوان خلق کنندگان این سبک ذکرشده، خوان گریس به ویژه بعد از این دو فرد و در قالب کوبیسم ترکیبی به پدید آوردن آثار نو و متفاوتی پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *