آموزش عکاسی

عکاسی انتزاعی و آنچه که باید درباره ی آن بدانیم

عکاسی انتزاعی و معرفی آن :

 

در واژه نامه کلمه ی انتزاعی یا آبستره در مقابل واقعیت  قرار می گیرد. واقعیت بدین معناست که چیزی واقعا در جهان وجود داشته باشد و انتزاعی بدین معنا است که چیزی به صورت بی آلایش در جهان وجود نداشته باشد. عکاسی انتزاعی، یکی از شاخه های عکاسی می باشد که با  کنارگذاشتن پاره ای از ویژگی‌های سوژه و پررنگ کردن و نمایان کردن پاره ای دیگر، به بیانی انتزاعی دست پیدا می کند.

خصوصیات عکاسی انتزاعی:

در هر دو نوع عکاسی که در پاراگراف بالا به معرفی آن پرداختیم ، انتزاع در هردو به کارگرفته می شود . منظور این است که  یک مورد به وجود آوردن چیزهایی که در بیرون وجود ندارند، یعنی واقعی نمی باشند، و مورد دیگر مجددا نشان دادن واقعیت‌ها با کنار گذاشتن پاره ای از بخشهای غیرضروری آن‌ها می باشد . حالت اول در عکاسی ممکن نیست و امکان ندارد پس صرفا حالت دوم به جای می ماند . در این حالت (حالت دوم ) عکاس با کنارگذاشتن پاره ای از ویژگی های یک چیز، توجه بیشتری را  به جنبه‌های مهمتر سوژه معطوف می‌کند و این توانایی را در اختیار مخاطب می گذارد که سوژه را از همان جنبه‌ای که خود عکاس می‌بیند ، مخاطب نیز ببیند .برای مثال  اگر شما بتوانید در عکاسی خود از طریق روشی قد و وزن انسانی را کنار بگذارید و کاری انجام دهید  که صرفا مفهوم انسانیت او انتقال داده شود ، عکس شما جزو شاخه ی عکاسی آبستره محسوب می شود.

 

نکات مهم درباره ی عکاسی انتزاعی:

اکثر ما جهان اطراف خود را رنگی مشاهده می کنیم  و اگر تصویر یا عکسی را که مشاهده کرده ایم سیاه و سفید باشد، انتزاعی و غیرواقعی می باشد .  به کار گرفتن زوایایی که معمولا نزد عام رایج نیستند نیز ، مزید بر علت می شود که عکس حالت طبیعی را دارا نباشد و در کار انتزاعی کردن می‌تواند جزو نکات قابل توجه محسوب شود . در این حالت شما کاری را انجام داده اید و دست به عملی زده اید که بیننده تصویر را از طریق عادت همیشگی خود مشاهده نکند و تا حدودی از حالت معمول خود را جدا کند. همچنین باید عنوان کرد که این نوعی انتزاع می باشد.

 

افراط کردن در رنگ، واید یا تله بودن بیش از اندازه ، زوم کردن  بیش از حد در سوژه‌ها، استفاده از ساتریشن (وی واید یا رنگ) بسیار غلیظ، استفاده از کنتراست بالا، تصاویر سیاه یا ضد نور، حرکت دوربین در حین عکاسی و هر گونه استفاده غیرمعمول از تجهیزات عکاسی، یک نوع انتزاع را به عکس‌ها انتقال می دهند.

انتزاع و ارتباط آن با طبیعت:

باز هم تاکید می کنیم که انتزاع به معنای یک چیز جدا شده از طبیعت و جدا کردن می باشد. این تعریف کاملا با عکاسی که به اجبار واقع گرا و شکل نما است در تضاد قرار می گیرد. اما دو رویکرد به انتزاع در عکاسی شناخته شده می باشد:

۱) اغراق در یک ویژگی منفرد مانند شکل یا بافت موضوع.

۲) نماهای نزدیک از موضوع، کج نمایی و نورپردازی تا جایی که موضوع تغییر شکل داده و قابل تشخیص نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *