آموزش داستان و داستان نویسی

قصه گو و مزیت های قصه گویی

معرفی قصه گویی:

 

قصه در واقع در معنای اصلی حکایت و سرگذشت می باشد و در اصطلاح به آثاری گفته می شود که بر حوادث خارق العاده تحول وتکوین آدم ها و شخصیت ها را بیشتر نشان می دهد . در قصه یا حکایت چرخش ماجرا بر حوادث و پرداختن به ان قصه را به وجود می اورد .
قصه گویی بدین معنا می باشد که عبارتی است از هنر یا حرفه ی نقل و انتقال داستان و قصه به صورت شعر یا نثر که فرد قصه گو ان را در برابر مخاطب و شنونده ی زنده اجرا و روایت می کند . داستان هایی که روایت و نقل می شوند به صورت گفت وگو ، ترانه، آواز با موسیقی یا بدون ان با تصویر یا ابزارهای متنوع همراه می باشد .
اصولا این امکان وجود دارد که از منابع شفاهی ، چاپی یا ضبط مکانیکی استفاده شود و یکی از اهداف مهم قصه گویی موضوع سرگرمی ان است .
در زمان های گذشته ، تاریخ سنت ها ، مذهب ، اداب قهرمانی ها و غرور قومی به وسیله قصه گویی و به صورت شفاهی به صورت سینه به سینه به نسل ها انتقال داده می شود .
قصه گویی برای نوجوانان و کودکان فارغ از بحث سرگرمی و جذابیت روایت قصه هایشان این امکان را برای انها فراهم می کند که راویان قصه های خود باشند و برای زندگی خود ارمان داشته باشند و بخواهند با توجه به مسئله ی قهرمان و قصه بخواهند قهرمان زندگی خود باشند .

عوامل عمده ی قصه گویی مشمول قصه ، قصه گو و مخاطب می باشد .

فواید قصه گویی :

یکی از مفیدترین راه هایی که می شود قصه را به کودک و نوجوان انتقال داد قصه گویی است . با اجرای قصه و قصه گویی می توان تعداد مخاطب هارا به حد مقبول و اعلای این حرفه رساند . قصه گویی میتواند بچه ها را با فرهنگ و ملیت های متفاوت آشنا کرد یکی دیگر از فواید قصه گویی بالا بردن سطح کتاب خوانی و ایجاد ذوق و علاقه و ایجاد انگیزه برای بچه ها می باشد .
فاصله ی قدرت خواندن و قدرت درک مسائل در اکثر کودکان از سنین یک تا سه سال طول می کشد یک کودک هفت ساله ممکن است از شنیدن داستانی که تا یک سال بعد قادر به خواندنش نیست لذت ببرد .
برای ایجاد علاقه و انگیزه برای کودک باید قصه ها و اشعاری برای کودک خواند که روزنه ی امید و انگیزه را در وجودش نهادینه کند .
قصه گویی روشی بهینه برای رشد خلاقیت و ارتقاء سطح تفکر شناختی می باشد .
هنگامی که یک قصه شکل می گیرد موضوع آن نیز باشکل گرفتن آن همراه است مسائل مختلف آشکار می شود ، سوال ایجاد می شود و شخصیت ها و اشیاء قصه با هیجانات و افکار خود به این رفتار ها پاسخ می دهد .
قصه گویی به کودک اجازه همانند سازی می دهد این بدین معنا می باشد که کودک در تجارب شخصیت های قصه سهم داشته باشد و باور ها ، افکار و اتفاقات هیجانی که برای خودش رخ می دهد را فرافکنی و برطرف کند .

یکی از مهم ترین ابزارهایی که تخیل کودک را پرورش می دهد و کودک را با دنیای اطراف و محیط زندگی اش آشنا می کند قصه گویی و گوش دادن به قصه ها می باشد .
قصه گو برای ارائه قصه ی خود با کیفیت بالا باید صداقت ، ذوق و توجه کافی را برای بیان ادبیات شفاهی به کار گیرد قصه برای بقای خود نیاز مند قصه گویی می باشد که آن را با صداقت خویش حقظ کند .
قصه گو ابزارهای متفاوتی برای بیان قصه خود دارد که می توان کلمه ، صدا ، رفتار ، حرکت ها و حالت های چهره را به عنوان ابزار قصه گو نام برد .

ریشه عناصر و ابزار موارد زیر می باشد :

1- داستانی که به خوبی با شخصیت و سبک مخصوص خود منطبق شده باشد
2-ابزار های قصه گو ، صدای شیوا ، بیان قوی و ارائه ی با کیفیت
3-تخیل شنوندگان
قصه گو تحت هیچ شرایطی نباید روی راهکارهای غیر مرتبط حساب کند و قصه گویی را به نمایش تبدیل کند.
قصه گویی راهکار شعف آوری برای به کار گیری درک بالا در رفتار های شفاهی و عملی می باشد . روش مطرح نمودن قصه به کودکان دو شیوه نوشتاری و شنیداری دارد قصه گویی برای کودکان 6 ساله یا مقطع پیش دبستانی به دلیل نداشتن سواد کافی تنها ارائه و خواندن قصه برایشان کافیست قصه گو برای انتقال حس و بیان قوی و فضاسازی و گذاشتن تاثیر با استفاده از تصویرسازی دیداری با بازی و هماهنگی دست ها و چهره ی قصه گو از باید های قصه گویی وروایت ان می باشد.

در این قسمت به معرفی انواع قصه گویی می پردازیم .

قصه گویی نقالانه :

قصه گویی ای می باشد که به خلق و اجرای حکایت های شفاهی شاعرانه می پردازد و به روایت حوادث تاریخی یا پرستش گذشتگان و رهبران در حال حاضرمی پردازد.

قصه گویی قومی :

برای اجرا در خانه و گردهمایی های اجتماعی و خیابان ها و بازارهابوده است .

قصه گویی مذهبی ، قصه گویی تماشاخانه ای ،قصه گویی کتابخانه ای، قصه گویی در اردو از انواع دیگر قصه گویی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *