معرفی کتاب

نقد کتاب راز فال ورق نویسنده یوستین گردر

در خصوص کتاب راز فال ورق:

 

 

یوستین گردر نویسنده ی کتاب راز فال ورق می باشد .

شهرت یوستین گردر با رمان فلسفی دنیای سوفی آغاز شد.

یوستین گردر در کتاب راز فال ورق موفق شد با ادبیات روان و دلنشین واقعه ی تاریخ فلسفه غرب را برای مخاطب بازگو کند.

محبوبیت یوستین گردر با کتاب راز فال ورق به اوج خود رسید و دامنه ی پیشرفت و شهرت وی با کتاب های دیگرش ادامه پیدا کرد.

راز فال ورق در سال ۱۹۹۰ منتشر شد.

راز فال ورق یک کتاب زیبا و خواندنی می باشد از زبان پسر بچه ای حکایت می شود که هانس توماس نام دارد و به همراه پدرش سفری را در اروپا آغاز کرده است.

هانس توماس علاقه بسیاری به بحث و گفت و گو دارد. هوش و تدبیر هانس توماس و رابطه دوستانه ای که با پدرش دارد در تمام داستان هویدا است.

هانس توماس در سفری که شروع کرده است پیگیر پیدا کردن مادرش می شود که سالهاست خانواده را رها کرده است و رفته است.

مفهوم پیام داستان فانتزی می باشد ، البته با رنگ و بوی فلسفی آن کاملا آشکار و غیرقابل انکار است.

یوستین گوردر موفق شده است که مفاهیم حائز اهمیتی مثل لزوم ارتباط انسان‌ها با یکدیگر، ماهیت وجود انسان، لزوم جست و جوی حقیقت را از زبان هانس توماس در بطن داستان بازگو کند.

نقد کتاب راز فال ورق :

 

کتاب راز فال ورق با یک روایت دلچسب و حکایت گونه از تفکرات فیلسوفانی مثل نیچه، سقراط و افلاطون به طور شعف آوری نتیجه ی دلخواه خود را گرفته و بسیار موفق واقع شده است.

هرچند که عام افراد کتاب دنیای سوفی را شاهکار این نویسنده نروژی به حساب می آورند ولی یوستین گردر شخصا اعتراف کرده است که :

او در دنیای سوفی صرفا به درس دادن تاریخ فلسفه پرداخت کرده است.

شاهکار اصلی یوستین گردر در رمان راز فال ورق هویدا است.

یوستین گردر مفاهیم فلسفه را با ظرافتی مثال زدنی در بطن داستان جای داده است ، البته مخاطب به صورت ناخودآگاه از این مطالب عبور خواهد کرد اما یک موضوع دیگر وجود دارد ،اینکه اگر مخاطب تیزبین باشد به  لایه های عمیق تر و آموزشی کتاب توجه می کند و با درک مطلب آنها را دریافت می کند .

روایت داستان اگرچه بسیار ظریف و شیرین پیش رفته است ولی شالوده ی مفاهیم ماهیت و فلسفه وجودی انسان را پاسخ داده است و  تلنگری به خلقت او در هستی وارد کرده است.

در بخشی از داستان یوستین گردر تحریر کرده است که :

” گفت: بسیار خوب، اگر خدایی ما را آفریده باشد، پس باید ما را چیزی مصنوعی بداند. ما حرف می‌زنیم، بحث می‌کنیم، می‌جنگیم، یکدیگر را‌ترک می‌کنیم و می‌میریم. می‌بینی؟ ما چنان هوشمندیم که بمب‌های اتمی می‌سازیم و موشک به ماه می‌فرستیم اما هیچ یک نمی‌پرسیم از کجا می‌آییم. ما فقط در اینجا هستیم، هر یک در یک مکانی جاگیری کرده ایم و به همین دلیل است که خداوند به ما می‌خندد؟

بدین صورت می توان گفت ، یوستین گردر موفق شده است که لایه‌های مختلف کتاب را با روایتی ساده ولی ژرف ،مفاهیم مورد نظرش را به مخاطب انتقال بدهد،همینطور توجه خواننده را به مفاهیم و درونمایه اصلی فلسفه جلب کند و به صورت ناخودآگاه مطالب مورد نظر را در ذهن خواننده ثبت کند .

در آخر ، باید اضافه کرد ، کتاب راز فال ورق نه تنها یکی از نیکوترین آثار یوستین گردر همینطور یکی از قوی‌ترین رمان‌های فلسفی جهان به شمار آورد.

رمانی که به سادگی نگاهی تازه به سوی فلسفه روانه کرده است و اشتیاق خواننده را نسبت به ادامه دادن رمان برانگیخته است.

کاراکترها بسیار خوب شخصیت پردازی شده اند و هرکدام از شخصیت ها نگاهی نو را به خواننده انتقال می دهد.

شیوه ی روایت داستان  هیچ گونه ضعف داستانی ندارد، مضاف بر آن موفق شده است اندیشه ی فیلسوفان بزرگی مثل نیچه یا سقراط را به خواننده انتقال بدهد.

تصویر پردازی‌های رمان نقصی را به همراه ندارد و با زبانی رسا و روان داستان را روایت کرده است که در آخر به نگارش کتابی منتهی شده که به اندازه نام یوستین گردر سنگین و گیرا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *