هنر- عمومی

هنر درمانی و فواید آن برای سلامت روان

شاید از این که هنر به ابزاری برای بهبود سلامت روان افراد تبدیل شده است ، به شگفت آمده باشید .

در این مقاله به تعریف هنر درمانی و آنچه که باید درباره آن بدانیم ، می پردازیم .

 

 

 

هنر درمانی با ابراز احساسات و بیان خلاقانه سرعت بهبود سلامت فرد را به حداقل می رساند . اما سوال پیش می آید که هنر چطور می تواند برای درمان سلامت روان افراد مفید باشد ؟ پاسخ این سوال بسیار سهل و آسان است . طبق تجربه ی شناختی و زیستی افراد ، هنر روابط بین فردی را تقویت می کند ، استرس را کاهش می دهد ، و اطلاعاتی از مابقی هنرها به فرد می دهد و اورا نسبت به مسائل گوناگون آگاه می سازد . باید ذکر کرد که در زمینه شناخت شخصیت ها نیز آگاهی صورت می گیرد . در کل می توان گفت :”هنردرمانی ، درمانی آمیخته با تکنیک های روان درمانی و به وجود آمدن خلاقیت برای حفظ و بهبود سلامت افراد می باشد .”

تعریف جامع هنردرمانی :

 

 

 

هنردرمانی فعالیتی نو و خلاقانه است که در آن مرجع های گوناگون خود را با آرامش ، مستقل و آزادانه  آشکار می سازند  . هنردرمانی می تواند به صورت های مختلف مثل ” دیداری ، شنیداری ، و دستی بودن ” انجام شود . انواع هنردرمانی را می شود دسته بندی کرد :

  • نقاشی درمانی
  • موسیقی درمانی
  • نمایش درمانی

در این جهت گیری مفهومی فرد پالایش روانی می شود (کاتارسیس) . در این مرحله فرد خودش را از هرگونه هیجان و افکاری که درگیرش کرده می رهاند یا به عبارتی آن ها را بروز می دهد . مقصود هنردرمانی این است که پس از مرحله ی بروز ، درمانگر(متخصص) اختلاف ها و تعارضات فرد را ریشه یابی کرده و سپس در چارچوب درمانی خود آن را بیرون کشیده و درمان می کند . هنر درمانی به صورت فردی و گروهی می تواند انجام شود و در بطن آن مسئله ی زیبایی شناسی چندان اهمیتی ندارد و اهمیت اصلی بر روی محتوایی  می باشد که در ناخودآگاه فرد باعث خلق اثر هنری شده است ، درمانگر در این قسمت اثرهنری را تحلیل می کند و به محتوای آن می پردازد . هنردرمانی ضمیر ناخودآگاه فرد را تبدیل به ضمیر خودآگاه می کند ، و فرد را نسبت به مشکلات ذهنی و زندگی اش و مخالفت های شخصی اش آگاه می کند .

مزیت های هنردرمانی:

از مزیت های هنردرمانی می شود به این مسئله ی محدودیت سنی نداشتن این روش درمان اشاره کرد . هنردرمانی صرفا به درمان بیماری های روانی مختص نمی شود و برای بیماری های پزشکی نیز کاربرد درمانی دارد . برای مثال می شود به کودکانی که اوتیسم دارند یا کودکانی که شرایط روحی سخت و پر استرسی را پشت سر می گذارند و آن شرایط را تاب نمی آورند اشاره کرد و برای درمان و کنترل استرسشان به هنردرمانی پناه برد . حتی بیماری “سرطان” نیز این قاعده مستثنی نیست و هنردرمانی می تواند درمان اصلی یا جانبی این بیماری قرار بگیرد .

 

 

افرادی که وجود خود را نمی توانند ابراز کنند و در ابراز آن مشکل دارند به نمایش درمانی رجوع می کنند  . کودکانی که دچار معلولیت حرکتی هستند ، از موسیقی درمانی یاری می جویند . حوزه دیگر هنر درمانی “بهداشت روانی ” است که در آن فرد به خودشناسی و روحیات و جریانات درونی خود دست می یابد . هنردرمانی آرامش را به وجود می آورد و با تمرین مداوم ،تمرکز را تقویت می کند . افرادی که خشم خود را می خواهند بروز بدهند به نقاشی درمانی مراجعه می کنند و با استفاده از رنگ ها و کشیدن اشکال و تصاویر مختلف خشم خود را ابراز می کنند . هنردرمانی ، درمانی مفید برای حفظ و بهبود سلامت افراد می باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *