هنر نقاشی و گرافیک

هنر پاپ و آنچه که باید درباره ی آن بدانید

هنر پاپ چیست؟

 

پاپ آرت در واژه نامه (به انگلیسی: Pop Art ) یا هنر همگانی نام دارد .

هنر همگانی ، یک نهضت هنری در زمینه هنرهای تجسمی در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی بود که به‌ صورت آزادانه و مستقل در انگلستان و ایالات متحده آمریکا تشکیل شد. پاپ آرت سوژه های خود را از فرهنگ همگانی و عام جذب می کرد.

برای مثال از قوطی‌های نوشیدنی و نوشابه تا داستان‌های مصور در این نهضت فرهنگی استفاده شده است .

این نهضت هنری که به عنوان واکنشی در مقابل جدیت و رسمیت اکسپرسیونیسم انتزاعی نیز شناخته شده می باشد.

این نهضت نه تنها بر هنرمندان بعد از خود تأثیرگذار بود ، لازم است بدانید که به طرز وسیع و گسترده ای روی گرافیک، مد و تبلیغات را هم، تاثیر خود را بر جای گذاشت. سرمایه ی هنر پاپ جامعه‌ای بود که اشیاء مصرفی فراوان شد و تأثیر رسانه‌های جمعی در آن با سرعت بالایی در حال پیشرفت بود.

هنرمندان این جنبش قبل از اینکه  به فکر شماتت یا پرستش فرهنگ اینگونه جامعه‌ای باشند، سعی کردند که از جامعه پاپ در آثارشان و بازنمایی زندگی روزمره استفاده کنند.

معنای لغوی پاپ :

 

لارنس الووی منتقد انگلیسی برای نخستین بار  واژه پاپ را برای توصیف  کردن آثار این جنبش به کار برد.

این نام در اصل اصطلاح کوتاه شده‌ای برای واژه Popular بود و با اینکه صرفا دربرگیرنده ی قسمتی از خصوصیات ظاهری آثار هنری این جنبش بود،

در شیوه تلفظ یا نام‌آوایش به صورت صدای خالی شدن ناگهانی باد (مثل ترکیدن بادکنک) هم ، با سرشت روزمره و تا حدودی می توان گفت پیش و پاافتاده ، با سوژه‌های این آثار سعی در برقراری ارتباط داشت.

الووی در نوشته‌های خود تلاش کرده است که تفاوت محسوس میان فرهنگ پاپ به عنوان ثمره ی رسانه‌های جمعی و پاپ آرت محض که تحول نمادها و نشانه‌های فرهنگ مردمی (عام ، همگانی ) و تبدیل آن به هنر ممتاز می باشد را شرح دهد.

در اصل تحول امر مرسوم  و تبدیل کردن آن به یک اثر هنری سبک و روشی بود که هنرمندان این نهضت به صورت پی در پی برای پدیدآوردن آثارشان از آن را به کار گرفتند.

موفقیت اقتصادی هنر پاپ:

 

بر عکس هنرمندان انگلیسی این نهضت که بسیار سریع ، فاصله ی زیاد خود را با هنر پاپ حفظ کردند و راهی جدید انتخاب کردند ، هنرمندان آمریکایی‌ به بالندگی خود را در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی پیش گرفتند.

آن‌ها راه معروف بودن را موفق بودن اقتصادی را یافت کرده بودند.

خیلی زود به هنرمندانی تبدیل شدند که چیزهایی را به ساخت و تولید می رساندند که بدین منظور میزان توقعی نسبت به  آنها ایجاد می شد.

در هر صورت تجربه‌های زیستی که لیکتنشتاین و وارهول در هنر تجاری کسب کرده بودند در کامیابی این هنرمندان و جنبش پاپ در آمریکا از تاثیر کمی برخوردار نبود. وارهول بعد از موفقیت‌های اولیه آثار خود را به سمت اجرای کارهای سفارشی کشاند.

پادشاهان ایران، کویت، عربستان و حتی کشورهای آفریقایی جزو دسته ی مشتریان وارهول محسوب می شدند.

وارهول به عنوان یک پیشرو و رهبر معروف و ثروتمند برای نهضت پاپ شخصیت شناخته شده ای دارد .

یکی از نزدیکان وارهول نقل کرده است که:

فردی توصیف شده که به جز کارش به هیچ چیز دیگری اهمیت نمی‌داد. نه تفریح، نه گردش و نه حتی به چیزی به نام خانواده و فامیل اهمیت می داد.

او به صورت ناهنجار و خودآزارانه‌ای سعی داشت که معروف و ثروتمند بشود و آگاه بود که «رؤیای آمریکایی» فقط با کار فراوان و سخت کوش بودن به دست آورده می شود. رؤیایی، که تعریف آن در پول و موفقیت‌های شغلی خلاصه می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *