هنر نقاشی و گرافیک

پتینه چیست و چه مصرفی در نقاشی ساختمان دارد ؟

تعریف جامع پتینه

 

پتینه در کلمه به معنی کهنگی و زنگار می باشد اما اصطلاحی است که در رنگ کاری ساختمان به صورت سبکی از کار نقاشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد . با پتینه کاری روی کار حالت قدیمی و رنگ رو رفتگی می گیرد . امروزه با روی کار آمدن متریال های جدید و همینطور سبک های کاری گوناگونی که به مجموعه رنگ های دکوراتیو و پتینه اضافه می گردد ، جلوه های امروزه سطح کار رو به پیشرفت می باشد .

انواع پتینه ها

پتینه ها مدل های گوناگونی دارند مانند پتینه ترک ، پتینه سفال که به منظور از درست کردن تابلو مصرف می شود و … که به صورت کلی به شاخه های زیر تقسیم بندی می شوند :

  • سبک مدرن
  • پلاستر و برجسته
  • کهنه کاری
  • از نظر سطحی مانند شیشه ، سفال ، دیوار فلز ، چوب و مجسمه و .. می شود .

کاربرد های پتینه

مهم ترین کاربرد پتینه بر روی سقف و دیوار می باشد و در بیمارستان ها ، مدارس ، شرکت ها ، سالن های کنفرانس و … نیز مورد مصرف قرار میگیرد . دلیل مصرف از پتینه در عوض رنگ های روغنی و پلاستیک در این جاها ماندگاری و زیبایی بیشتر آن می باشد . به خاطر اینکه پتینه در بیشتر طرح های خود بافت خلق می کند ، امکان این که بر روی سطح دیوار ترسیم کرد را دارد . همینطور برای مرتفع نشان دادن سقف خانه نیز این هنر مورد استفاده قرار می گیرد .

پتینه سبب خلق فضای پر از شادی و گرم در محیط می شود . در اکثر موارد از پتینه برای عتیقه نمودن سطح ها و شیء ها انجام می دهند . پتینه بر روی سطح هایی همچئن مس ، سنگ ، فلزات و اثاثیه چوبی می توان طراحی کرد . هنر پتینه کاری در زمینه هنر و خلاقیت حرف اول را می زند به همین سبب خیلی از کار های هنری از پتینه استفاده می کنند . نقاشی های ساختمان از طریق پتینه همراه با رنگ روغن و رنگ های دکوراتیو و یک سری وسایل خاص انجام می گردد .

 

دلایل مصرف پتینه :

امروزه پتینه جایگزین خوب و مناسی برای رنگ های ساختمانی مانند بلکا و مولتی کالر شود چرا که به دلیل بافتی که پتینه دارد در برابر رطوبت عایق مناسبی می تواند باشد . از نظراکثر مردم که در زمینه نقاشی متخصص هستند بهترین رنگ در صنعت نقاشی ساختمان می شناسند . پتینه در برابر رنگ های روغنی و پلاستیکی ماندگاری بسیار بالایی دارد که با وجود این ویژگی در بعضی از محل ها که لازم است که رنگ ها ماندگاری رنگ های زیادی داشته باشد ، استفاده از پتینه رواج بیشتری داشته باشد .

 

در بین موادی که در نقاشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد ، پتینه هزینه مناسب تر نسبت به دیگران است و از لحاظ اقتصادی به صرفه تر می باشد و به جای استفاده از کاغذ دیواری از پتینه استفاده می شود و پتینه به دلایل زیر قیمت آن مناسب است :

  • جنس مواد اولیه
  • متراژ فضای کار
  • سختی اجرا و..

که نسبت به کاغذ دیواری و رنگ کاری به صرفه تر می باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *