هنر نقاشی و گرافیک

چاپ دیجیتال و آنچه که باید درباره آن بدانیم

چاپ دیجیتال و معرفی آن:

چاپ دیجیتال در عصر امروز تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولاتی که چاپ می شوند ، صدق می کند .

اصولا در چاپ حرفه ای باید دقت شود که تعداد تیراژ کم باشد و نشر رومیزی و منابع مختلف چاپ دیجیتال از طریق چاپگرهای لارج فرمت یا لیزری یا جوهرافشان صورت می گیرد . چاپ دیجیتال نسبت به روش سنتی (چاپ افست )هزینه ی سنگین تری نسبت به هرتعداد چاپ دارد . اما باید لحاظ کرد که این هزینه بیشتر با هر تیراژ کم و صرفه جویی در تعداد تیراژ جبران می شود . مثلا صرفه جویی در پلیت های چاپ یکی از موارد صرفه جویی در این زمینه می باشد . این روش عنوان شده بلافاصله بعد از تقاضا تیراژ محدود را برای صاحب چاپ گردآوری و فراهم می سازد و اختیاراتی مثل تغییر تصاویر یا اطلاعات متغیر مثل تغییر صفحه را به او اعطاء می کند . قناعت و استفاده ی بهینه از منابع انسانی ، ایجاد بطنی برای گستردگی ماشین های چاپ دیجیتال و پیشرفت در آن ، کیفیت ارزشمند و والا ، پایین آمدن هزینه ی هر برگ چاپی و صعود تیراژ بدین معناست که چاپ دیجیتال وارد یک دور رقابت با چاپ افست می باشد و چه بسا می توان گفت که از چاپ افست پیشی گرفته است .

امروزه منظور اصلی ما از چاپ دیجیتال در عصر چاپ ، به طور کل چاپ تونری با به کارگیری انواع چاپگرهای لیزری حرفه ای بر روی کاغذ می باشد .

 

در ادامه  ی مقاله به معرفی انواع چاپگرهای دیجیتال :

چاپگر جوهرافشان
چاپگر لیزری
چاپگر حرارتی
چاپگر تصعید رنگ
چاپگر الکتروفتوگرافی

چاپ دیجیتال تفاوت عمده ای که با چاپ افست یا لیترپرس دارد به شرح زیر است :

فرایند چاپ دیجیتال به علت حذف مراحل پیش از تولید و چاپ مثل لیتوگرافی ، کوتاه تر است .

در فرایند چاپ دیجیتال هزینه چاپ به میزان نسخه‌های چاپی مربوط نیست و برای هر برگ چاپ شده مقدار ثابتی در نظر گرفته شده است ،در این روش مقدار مواد به بلااستفاده مثل: کاغذ و مواد شیمیایی کمترمی باشد  به این دلیل که احتیاجی  به رسیدن به رنگ یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد و احساس نمی شود  . چاپ دیجیتال در هر دور چاپ  خود امکان این را دارد که تصویر و متن متفاوتی را به چاپ برساند زیرا در این روش استفاده  پلیت  لحاظ نمی‌شود. در میان توضیحات باید اضافه کرد که چاپ دیجیتال سیاه‌ و سفید هزینهٔ ی سنگین و غیرقابل هضمی ندارد .

 

چاپ شخصی شده :

در چاپ دیجیتال با واقف بودن بر این مسئله که  ماهیت  امکان چاپ در تیراژ محدود است  شما توانایی این مسئله را دارید که نسخه ای از محصول چاپی خود را نسبت به تفاوت  با نسخه قبلی به چاپ برسانید . به عنوان مثال شما امکان این مسئله را دارید که در کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر مختلف یا کارت پرسنلی با طرح‌های مختلف را در هر دورچاپ به حد اعلاء خود برسانید. همچنین این امتیاز به شما توانایی چاپ اطلاعات متغیر را می دهد . یعنی توانایی دارید در هر نسخه چاپی خود اطلاعاتی که می خواهید تغییر بدهید را به چاپ برسانید این اطلاعات می‌تواند شماره سریال یا نام گیرنده یا تصویر هر فرد و اطلاعات جامع دلخواه شما باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *