آموزش داستان و داستان نویسی

چارچوب داستان نویسی و تاریخچه ی آن

داستان و چارچوب هایش:

 

رولان باروت در تعریفی از داستان نقل می کند که :
داستان ، جمله ای طولانی می باشد و هر جمله داستانی است کوتاه .
داستان به معنای بازگردانی وبازافرینی وخلق حوادث به ظاهر طبیعی می باشد. داستان بازگوی واقعیت نیست در واقع تخیلی از یک واقعیت می باشد. داستان قابلیت این موضوع را دارد که هم بازافرینی رویداد های واقعی باشد ، و هم غیرواقعی وساخته ی تخیل انسان باشد.
داستان جزو قالب های قدیمی و کهن هنری می باشد که پیشینه و قدمت ان به سال ها پیش بازمی گردد، وانسان ها ان را به شکل متفاوتی برای هم نقل وبازگو کرده اند.

برای مثال از زمانی که انسان های پیشین کنار هم می نشستند و اتفاقات روزمره را برای هم تعریف می کردند داستان وجود داشته و بوده است تا زمان کنونی که انواع مختلفی را به خود جذب کرده است ، عرصه ادبیات و داستان نویسی بسیار گسترده شده است.
داستان به وجود اوردن شخصیت های تخیلی و توضیح روابط شخصیت های داستان و روبه رو شدن داستان با رویدادها و حوادث از علوم تجربی و تجربیات خلاقانه یک نویسنده می باشد که ان را کسب کرده است.

به وجود امدن داستان در ایران:

پیداش داستان به سبک کنونی را به قرن های قبل نسبت می دهند.

در کشور ایران ، سعدی شیرازی(ملقب به شیخ اجل)داستان های زیادی را در قالب حکایت گلستان و بوستان تعریف کرده است . در همان زمان مولوی به فلسفه و نوشتن داستان های فلسفی می پرداخت منتها در قالب نظم در صورتی که داستان معمولا به صورت نثر نوشته می شود .
قبل از سعدی و مولوی عطار نیشابوری داستان های شعف اور خود را در قالب نظم به رشته تحریر در آورده بود .
از مهمترین نمونه های داستان به شاهنامه فردوسی و پنج گنج نظامی و قبل تر از آن قران و انجیل می باشند البته داستان های مختلف به دلیل ساختار و محتوای متمایز از هم تفکیک می شود .

داستان چه زمانی به پایان می رسد ؟

خاصه ی داستان جوری است که انسان هیچ گاه نسبت به آن بی نیاز نخواهد شد اصولا داستان ها از جنبه پند آموزی و انتقال عبرت در زندگی انسان ها و انتقال درس زندگی و یادگیری و تجربه زیستی و لذت زندگی کردن را خلق می شوند و به انسان پند هایشان را انتقال می دهند .


داستان ها دارای چه ویژگی هایی هستند ؟

  • به طور کلی هر داستان دارای ویژگی های عام می باشد :
    1- داستان ها معمولا به نثر نوشته می شوند .
  • 2 -داستان ها با تخیل همراه می باشند .
  • 3- ساختار داستان براساس رابطه ی علت و معلول استوار است .
  • 4- حجم داستان مشخص می باشد .

انواع داستان ها:

  • تقسیم بندی های رایج و متداول داستان را در انواع زیر معرفی می کنیم :
  • ⦁ داستان کوتاه
  • ⦁ داستان بلند
  • ⦁ داستانک
  • ⦁ رمان
  • ⦁ داستان فیلمی یا عکسی

داستان کوتاه :

 

داستان کوتاه محبوبیتی که به دست آورده است به علت کمبود وقتی می باشد که مردم زمان حال درگیر آن هستند و بیشتر وقت خود را درون شبکه اجتماعی و مجازی سپری می کند . داستان کوتاه حجم کوتاه تری نسبت به داستان بلند دارد که معمولا بین 3500 تا 12000 کلمه نوشته می شود .
چیزی که بین داستان کوتاه و داستان بلند تمایز قرار می دهد این است که معمولا در داستان کوتاه تنها قسمتی از حادثه یا واقعه به دست نویسنده به رشته تحریر در می آید اما در داستان بلند نویسنده از زاویه دیدهای متنوع و زوایای گسترده تر به رویداد می پردازد داستان بلند شخصیت پردازی بیشتری در خود جای می دهد و دست نویسنده برای گسترش داستان باز تر است . در داستان کوتاه ایجاز و کمبود متن بسیار مهم می باشد نویسنده باید بتواند در زمان کم و با تعداد کمی از کلمات درون مایه ی اصلی را به مخاطب انتقال بدهد .
بهترین نویسندگان داستان کوتاه در جهان را می توان در اسامی آنتوان چخوف ، نیکلای گوگول ، ارنست همینگوی ، خورخه لوئیس بورخس ، ساموئل بکت ، او . هِنری ، گی دو موپاسان ، جروم دیوید سالینجر ، ریموند کارور ، ادگار آلن پو و سر آرتور کانن دویل خلاصه کرد .
اما در ایران بهترین نویسندگان داستان کوتاه محمد علی جمالزاده ملقب به پدر داستان کوتاه ایران می باشد و دیگر نویسندگان داستان کوتاه ایرانی جلال آل احمد ، مهدی اخوان ثالث ، محمود اعتماد زاده ، صادق چوبک ، سیمین دانشور ، غلامحسین ساعدی ، صادق کرمیار ، هوشنگ گلشیری ، احمد محمود ، بیژن نجدی و صادق هدایت می باشند .

داستان بلند :

داستان بلند همانند داستان کوتاه از درون مایه و اهمیت زیادی برخوردار است اما مثل داستان کوتاه محدودیتی برای کلمات وجود ندارد اما نویسنده باید به این امر توجه داشته باشد که حجم زیاد کلمات معنای داستان را تحت تاثیر قرار ندهد و محتوای داستان از بین نرود . شخصیت ها و زمان در داستان بلند به صورت مداوم در حال حرکت هستند . شخصیت پردازی در داستان بلند بیشتر از داستان کوتاه انجام می شود و این امر باعث می شود که داستان بلند به رمان نزدیک شود .
مشهور ترین داستان بلند نویسان خارجی لئو تولستوی ، فرانتس کافکا ، هنری جیمز ، ارنست همینگوی و از داستان بلند نویسان ایرانی صادق هدایت ، بزرگ علوی و نادر ابراهیمی می باشند .

رمان :

 

رمان تقریبا میان داستان کوتاه و داستان بلند قرار می گیرند تعداد کلمات مجاز رمان 5000کلمه می باشد .
در دو قرن پیش رمان به یکی از مهم ترین شکل آثار ادبی تبدیل شده است . کلمه رمان یک واژه فرانسوی می باشد و در زیر مجموعه ی داستان طبقه بندی می شود . رمان از داستان بلند ، بلند تر است .
رمان نویسان مشهور ایرانی در لیست زیر معرفی می کنیم :
زویا پیرزاد ، نادر ابراهیمی ، محمود دولت آبادی ، علی محمد افغانی و مصطفی مستور .

داستانک :

داستان کوتاه کوتاه حتی از داستان کوتاه هم حجم داستانک کمتر می باشد .
داستانک نهایتا باید در چند خط یا حد اکثر یک صفحه نوشته شود و درون مایه خود را منتقل کند .
داستانک یا داستان کف دستی باید عنصر غافلگیر کننده یا شوکه کننده داشته باشد .

مثالی از داستانک :

وقتی بیدار شدم تمام تنم درد می‌کرد و می‌سوخت. چشم‌هایم را بازکردم و دیدم پرستاری کنار تختم ایستاده است!
او گفت: آقای فوجیما. شما خیلی شانس آوردید که دو روز پیش از بمباران هیروشیما جان به در بردید. حالا در این بیمارستان در امان هستید.
با ضعف پرسیدم: من کجا هستم؟
آن زن گفت: (در ناگازاکی!

داستان فیلمی یا داستان عکسی:

این نمونه از داستان ها برای اولین بار در سایت های اشتراک ویدیو مثل اپارات و یوتیوب به اشتراک گذاشته شدند. این نمونه از داستان ها که کمیک های امروزی را به وجود اورده اند از شخصیت ها درون فیلم و انیمیشن ها و در مواردی بازی ها استفاده میشود .
عکس یا فیلم پیش زمینه ی های این نمونه از داستان ها می باشد و در ان ها شخصیت داستان وجود دارد و دیالوگ های شخصیت به صورت زیرنویس در ویدیو قرار می گیرد . این فیلم ها در نهایت ادیت می شوند و با عکس ها داستان را با زیرنویس خود می پردازند.
این گونه داستان ها موسیقی هماهنگ شده با خود را به همراه دارند تا هیجان بیشتری را درگیر خود کنند .
این نمونه داستان ها میان نوجوانان رایج است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *