آموزش عکاسی

آنچه که باید درباره عکاسی مفهومی بدانید

عکاسی مفهومی چیست؟

عکاسی انواع زیادی دارد که هر فردی بنا به علاقه خود  مدل عکاسی اش را انتخاب کند. از انواع عکاسی می توان به عکاسی مفهومی، عکاسی خیابانی، عکاسی خبری و … اشاره کرد.

ما قصد داریم یکی از انواع عکس ها به نام عکاسی مفهومی را برای شما بیان کنیم.

تاریخچه

قبل از شروع معرفی و بررسی عکاسی مفهومی،شمارا با  تاریخچه آن اشنا میکنیم..

عکاسی مفهومی یا کانسپشوال (Conceptual) از اوایل قرن بیستم یعنی سال ۱۹۱۷ وارد عرصه هنر شد و در آن دوران عکاسی به نام آلفرد اشتیگلیتز، برای نمایشگاهی در شهر نیویورک از یک اثر مفهومی عکس گرفت که ساخته مارسل دوشان بود. خود اثر مفقود شد اما عکس آلفرد کماکان باقی مانده است.

ولی میتوانیم دهه شصت میلادی را خواستگاه هنر مفهومی دانست‌. زمانی که هنرمندانی مانند ریچارد لانگ با این ایده که تصاویری واقع بینانه از آثار هنری ایجاد کنند، وارد عرصه های مختلف عکاسی شدند

در ابتدای شروع این مدل عکاسی که در تاریخچه هم زمان آن را گفتیم، افراد فعال خود را عکاس نمیدانستند و به خود هنرمند میگفتند.‌

 

بر فرض مثال  عکاسی به نام ادوارد روسچا گفته بود  ” عکاسی فقط یک زمین بازی برای من است. من عکاس نیستم. ”

عکاسی مفهومی در واقع موضوعی فریبنده است و نکات و داستان های زیادی برای ارائه دارد. هنرمندانی که در این زمینه کار می کنند نمی توانند هنر خود را به برای کسی تحلیل کنند و ان را به بقیه اموزش دهند.

 

و اینکه هر هنررمند راه ایده و .. خود را بیابد در واقع یکی از اصلی ترین اهداف اصلی این هنر این است.

و اما در ادامه ما به تعریف دقیقی از عکاسی مفهومی می پردازیم‌..

تعریف

عکاسی مفهومی، مدلی از عکاسی برای بیان یک ایده است‌. این مدل عکاسی در زبان انگلیسی و همین طور در بین هنرمندان ایرانی با نام کانسپچوال آرت شناخته می شود، بیانگر هنر مفهومی است.

  • هنری که در آن هدف اصلی فقط ارائه فکر و اندیشه است.

اما ببینیم تعریف دقیق عکاسی کانسپچوال به این معناست که عکس کانسپچوال عکسی است که در آن هدف عکاس، نشان دادن مفهومی خاص با توجه به عناصر تصویر و کمک گرفتن از آن ها است.

کاری که در واقع عکس مفهومی می کند این است که بیننده را وادار به فکر کردن کند ولی در واقع هدف و پیام آن، بر مبنای رای بیننده صادر می شود.‌

 

آیا این روش عکس برداری جدایی از سایر روش ها است؟

ممکن است عده ای به این فکر کنند به دلیل شرایط خاص و تعریف خاص عکاسی مفهومی، این روش کاملا جدا از سایر روش های عکس برداری باشد ولی…

اما در اینجا هنرمند سعی دارد با به کار گیری افکار و ایده های خود، مفهومی را در عکس ایجاد کند.

  • ممکن است هر عکسی از هر شاخه دیگر این خاصیت را داشته باشد یعنی نمی توان گفت عکاسی مفهومی جدا از سایر شاخه ها است اما تا حدی پیچیده و عجیب است که کار هنرمندان این شاخه را سخت کرده و البته میتوانیم خود عکاسی مفهومی را  به عنوان شاخه ای مهم از کانسپچوال آرت نامید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *