آموزش عکاسی

آنچه که باید دربارۀ عکاسی فاین آرت بدانید

معرفی کامل عکاسی فاین آرت:

 

“فاین آرت“  برای بیان کردن حس زیبایی شناسی، برقرار کردن ارتباط  و یا به وجود آوردن تفکر ایجاد شده است. هنر فاین آرت بیشتر از آنکه برای مقصود های کاربردی ساخته شده باشد برای پرداخت کردن به اهداف زیبایی شناسانه پدید آمده است. این هنر یکی از انواع هنر می باشد که در درجه اول به منظور فراهم آوردن زیبایی و لذت و نه برای به کارگیری تجاری به وجود آمده است. به همین علت فاین آرت به نشاط بخشی، تفکر برانگیز بودن، و حیات بخش بودن آن شناخته می شود .

هنر زیبا احتیاجی ندارد که تابع قوانین باشد  و در واقع باید طوری به کار گرفته شود که مخاطب نهایت لذت را از آن ببرد. همچنین در ادامه اجباری نیست که با تئوری های هنری مورد بررسی واقع شود. اضافه بر این مطلب عام افراد ضرورتا از هر قطعه از هنر های زیبا از لذت کافی بهره نمی برند.

 

در اصل تعداد کثیری از هنرمندان معاصر پدیدآوردندۀ آثاری می باشند که ممکن است با درنظر گرفتن قوانین هنر وحشتناک به نظر بیایند و به واسطۀ منتقدان مورد هجوم قرار بگیرند.  فاین آرت حتی امکان دارد آثاری را شامل شود که باعث به وجود آمدن اضطراب و دلواپسی در مخاطب بشود اما  با این حال ملاک سنجش میزان موفقیت یک اثر فاین آرت پاسخ احساسی می باشد که در بیننده ایجاد می کند .

یک طرح ، نقاشی یا عکس ضرورتا نباید پنجره ای رو به لحظه در زمان باشد ، علاوه بر این باید یک اثری باشد که احساسات ، عواطف و زیبایی آن لحظه از زمان را منعکس می کند.  که این مسئله  مقدمه ای برای بررسی سوال اصلی می باشد ، در واقع اینکه:

  عکس فاین آرت چیست؟

 

بعد از معرفی هنر فاین آرت ، قادر هستیم که عکاسی فاین آرت را به عنوان شاخه ای از هنرهای زیبا اطلاق کنیم که با یک دوربین پدید می آید.  تفاوتی عظیم بین یک عکس اسنپ شات و یک عکس فاین آرت وجود دارد.  اسنپ شات لحظه ای از زمان را به ثبت می رساند، در حالی که عکس فاین آرت  روایت گر احساسات، عواطف و زیبایی آن لحظه از زمان می باشد و به هر حال صلاحی که عکاس فاین آرت در رشتۀ خود می بیند این است که عکسی زیبا خلق کنن اما ضرورتی ندارد که یک عکس برای اینکه در دسته فاین آرت قرار بگیرد حتما عکسی زیبا باشد.

 

نکته بعدی این است که عکس فاین آرت تعهدی برای نشان دادن به واقعیت را به دوش ندارد. افرادی هستند که دلیل و برهان می آورند که یک عکس فاین آرت در واقع به مخاطب تنها اجازه می دهد تا جهان را همان طور که ذهن عکاس برای مخاطبین به تصویر می کشد،مشاهده کنند.

اما آنچه را که ما با چشم خود ملاحظه می کنیم دقیقا همان چیزی نیست که با ذهن خود می بینیم ، ولو اینکه عکاس ها در موارد بسیاری بعد از بستن کادر و فشردن دکمه شاتر دریافت کرده اند که نتیجه کار، آن چه که  به عنوان عکاس مشاهده کرده اند و در ذهن می پرورانده اند، نیست . در اصل یک عکس هنگام چاپ یا انتشار همان چیزی می باشد که در منظره یاب دوربین دیده می شود و بیشتر دیده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *