معماری یکی از اشکال هنری است که از ان بسیار استقبال شده و به زمان قبل از ساخت اهرام سه گانه مصر بر میگردد.
در گذشته، معماری اشکال زیادی داشته به حدی که حتی ساده ترین خطوط هندسی به عنوان معماری در نظر گرفته میشدند.
با مرور زمان، آثار وهنرهای پیچیده تری روی امدند و امروزه، هر کار معماری بیش از حتی یک طرح را نشان میدهد و هر کار، خود، دارای هویت، ویژگی ها و معنای متمایز است.
حتی با اینکه زندگی های امروزه ی ما توسط تکنولوژی تسخیر شده است ولی معماری همچنان به پیشرفت خود ادامه میدهد.
چه یک ساختمان مسکونی وساده و چه پیشرفته ترین دفتر مرکزی یک شرکت،هر دویک کار هنری هستند و شاهکار یک معمار میباشند.با اینحال، بسیاری از مردم هستند که ازین کار استقبال نمیکنند.
تنها تعداد کمی از مردم وقت خود را صرف تحسین یک ساختمان یا فضای داخلی ان میکنند.برخی ممکن است عکس بگیرند و اینکار، کاریست که اکثریت عموم انجام میدهند.
این چیز خوبیست و سپس عکاسان معماری هستند که میدانند که چگونه به ساختمان ها زندگی ببخشند.
سرآغاز عکاسی معماری
هیچکس واقعا نمیداند که دقیقا در چه سالی عکاسی معماری وارد عرصه شد البته حدس هایی وجود دارد که گفته میشود عکاسی معماری قبل از سال 1860 مورد توجه دیگران قرار گرفته است.
زمانیکه معماران یکی پس از دیگری شاهکار های خود را به نمایش میگذاشتند این کارهای بی نظیر، معمولا مکان هایی بودند که بطور پیچیده و سخاوتمندانه طراحی میشدند و از عکاسی برای ثبت کارشان استفاده میکردند.
در قرن بیستم، تغییرات زیادی مانند توجه بیشتر و تحسین معماران،ایجاد شد
برای همین نیاز برای ثبت و جاودانه کردن اثر انها بر روی تصاویر، به امری بسیار مهم تبدیل شد.
طبقه بندی عکاسی معماری
عکاسی معماری معمولا به گونه ای از عکاسی توصیف میشود که از ساختمان ها و سایر بناها بعنوان سوژه استفاده میکند.
عکاسی معماری طبقه بندی های زیادی دارد، اما دونوع از رایج ترین انواع آن، عکاسی معماری از نمای داخلی و از نمای بیرونی است.
عکاسی معماری از نمای بیرونی
این نوع از عکاسی معماری از روشنایی روز یا منابع نور (مانند مهتاب، نور پیرامون چراغ های خیابان و چراغ های نمای بیرونی ساختمان ها)استفاده میکند.
یک عکاس معماری از نمای بیرونی، مناظری و طبیعت هایی با چشم انداز زیبا در اطراف یک ساختمان را برای عکاسی کردن ترجیح میدهد.
در اصل او سعی دارد تا زیبایی های ساختمان را با محیط اطراف ان ترکیب کند و عکسی ایده ال ایجاد کند.
این کار، شباهت بسزایی به عکس برداری از یک منظره به همراه عناصر طبیعی و محیط پیرامونش دارد.هممچنین، او دوست دارد عکسهایی بگیرد که خطوط یک ساختمان یا بنا را بطور واضح نشان دهد.
بهترین روش برای انجام اینکار عکس برداری بسوی اسمان صاف است و هدف اصلی یک عکاس معماری از نمای بیرون نیز ایجاد کنجکاوی در میان بینندگان است
عکاسی معماری از نمای داخلی
اگرچه در عکاسی معماری از نمای داخل به دنبال راهی برای استفاده از نور محیط پیرامون(برای مثال از از پنجره های باز و نور خیابان) هستیم اما همچنان باید به فکر نور بیشتری برای صحنه باشیم.
ما با استفاده از ابزار مکمل روشنایی که در این بین انها فلاش عکاسی معروف ترین آنهاست میتوانیم این نیاز را بر طرف کنیم و این امر باعث میشود تا عکاسی معماری از نمای داخلی، عکاسی کنترل شده در نظر گرفته شود یعنی عکاس با تنظیم کردن نور محیط، شرایط را کنترل میکند.
مهمترین عنصر در این نوع عکاسی معمارانه، فضا است به همین دلیل، کسانی که میخواهند از فضای داخلی عکس بگیرند باید از لنز های زاویه باز استفاده کنند
و انها این تونایی را دارند که عکسهایی کامل،شامل عناصر زیباشناسی بگیرند. همچنین، بسیاری از انها عکسهایی واضح و ساده را انتخاب میکنند و
از شلوغی و بی نظمی در عکس جلوگیری میکنندا.
ین امر، کمک زیادی در فوکوس کردن و مشخص کردن خصوصیات یا ویژگی یک فضا یا ساختمان، میکند.
عکاسی معماری یک مزیت بسیار مهم نسبت به سایر شاخه های عکاسی دارد و این مزیت این است که سوژه سرجای خود می ایستد.
بنابراین موقعیت یابی آن آسان تر است و دفعه بعد که آنجا بروید همچنان به همان شکل است. اما این به این معنی نیست که عکاسی معماری کار ساده ای است وبرای اینکه عکس های خوبی از معماری ساختمان ها گرفته شود به تمرین زیادی نیاز است.
عکاسان معماری، از انواع گوناگونی از روش ها در ارائه تصاویری که میتوانند انها را بعنوان شاهکار یا کار صحیح هنری در نظر بگیرند، استفاده میکنند.
همچنین، این روشها کمک میکنند تا به یک اثر معماری، ابعاد بیشتر، جان و معنا ببخشیم.
عکاسان معماری، دوربین هایی را میپندن که قابلیت جابجایی و کج شدن را دارند که با استفاده از این دوربین ها، از پرسپکتیو (دید انداز) کنترل شده که روش مهم و با ارزش دیگری در عکاسی معماری است، میتوان استفاده کرد.
پرسپکتیو (دید انداز) کنترل شده، باعث جای گیری صحیح دوربین در میان سایر انها میشود.
البته بمنظور ایجاد خطوط عمودی موازی، باید سطح کانونی دوربین را کنترل یا تنظیم کرد که باید عمود بر سطح زمین باشد. خطوط عمودی موازی، تصاویر شکوهمندی از ساختمان را بوجود می اورند.
بمنظور اینکه مطمئن شویم هر دو پیش نما و پس زمینه سطح وضوح برابر دارند، میدان کار با عمق زیاد ضروریست.
بهترین دوربین برای عکاسی معماری، دوربینهای قطع بزرگ هستند.
انها قابلیت انعطاف دارند که عکاسان را قادر به جابجایی یا کج کردن دوربین بدون دردسر میسازد.
دوربینهای تک ریلی، مطبوعاتی و صحرایی، مثالهایی از دوربین های قطع بزرگ اند.
دوربین Sinar Artec View، دوربین مدرن تری از دوربین های قطع بزرگ است که بعلت قابلیت
عکسبرداری متصل سراسری، برای عکاسی معماری پیشنهاد شده است.
تجهیزات اصلی
تجهیزات اصلی مورد نیاز برای عکاسی معماری به شکل زیر میباشد:
دوربین:
اگر از دوربین های دیجیتال SLR استفاده میکنید، باید وضوح ان باید حداقل 10 مگاپیکسل باشد.
لنز باید چیزی بین 12 تا 18 میلی متر باشد و داشتن یک دوربین اضافی، مانند Sinar Artec View که مخصوص عکاسی معماری ساخته شده باشد، خیلی خوب است
فلاش عکاسی:
بیشتر از یکی داشته باشید.زیرا اینکه به صورت ذخیره داشته باشید بهتر است.
سه پایه:
در صورتیکه دوربین بر روی یک سه پایه ی با دوام سوار باشد، کج کردن و جابجایی ان سخت نیست و برای عکاسان راحت تر است.
حتی اگر اولین بار شماست که عکاسی معماری انجام میدهید، شما میتوانید عکسهای زیبایی ارائه دهید. همه ی انچه که لازم است این است که این چند نکته را به یاد داشته باشید
1 هرگز فراموش نکنید تا از دوربین زاویه باز استفاده کنید،به خصوص زمانیکه شما از نمای بیرونی عکس میگیرید و همینطور از دیافراگم بزرگ استفاده کنید.
این کار شمارا یاری میکند تا فضای درستی در عکاسی ایجاد کنید و تصاویر شما “صحنه سازی شده” یا شبیه ان صحنات جرم و جنایت بنظر نمیرسند.
همچنین، زمان نوردهی شما باید طولانی باشد.
2 از لنز زاویه باز استفاده کنید. و همینطور شما میتوانید از لنز برای وسعت بخشیدن به فضاها و یا حتی کوچکترین اتاق ها هم استفاده کنید
3باید موضوع را انتخاب کنید اما نباید ان را تحمیل کنید و باید بگذارید تا ساختمان یا بنا خودش بیانگوی واقعیت باشد.
اگر بر روی پنجره لکه هایی وجود دارد ترجیحا انها را پاک نکنید و راهی را پیدا کنید تا حتی این عیب را برجسته کنید و میتوانید از ان برای بیان داستان استفاده کنید.
4 به وضعیت اب و هوا توجه کنید. و حتما از برنامه خود مطمئن شوید تا در روز های که زیاد ابری یا بارانی است عکسبرداری نکنید.
تنها در صورتیکه بخواهید حالت تاریکی به تصویر خود دهید در طول طوفان عکسبرداری کنید، وگرنه اینکار خط قرمز کار شماست.
5تا جای ممکن از زاویه های متفاوت عکسبرداری کنید.
در اخر، عکسهای خوب را نگه دارید و بقیه را حذف کنید؛و ازینکه بهترین عکس ها را نگه میدارید. مطمعن شوید
6 بخاطر داشته باشید که تمرکز اصلی شما باید بر روی ساختمان باشد،پس هرگز تمرکز خودرا از دست ندهید