معرفی کتاب

نقد کتاب رازهای سرزمین من اثر رضا براهنی

قسمتی برگزیده از کتاب رازهای سرزمین من:

و چنین حالتى روى نمى‌دهد مگر در اوایل خواب هنگام جدایى از بیدارى و از دست دادن اختیار در سخن گفتن و در این حالت بدان‌سان سخن مى‌گویند که گویى جبلت ایشان بر سخنورى آفریده شده است و هدف آنان شنوانیدن و فهمانیدن آن سخنان است. و همچنین کشته‌شدگان نیز هنگام جدا شدن سرِ آنان از بدن یا کسانى که شقه مى‌شوند همین گونه سخنان بر زبان مى‌آورند.

 در اوایل کتاب مطالعه می کنیم که:

 

و نوعى از ادراکات غیبى آن است که براى بعضى از مردمان در حالت میان خواب و بیدارى روى مى‌دهد و در این حالت سخنانى بر زبان مى‌آورند و این سخنان ممکن است مسائل نهانى و غیبى امرى را که در جستجوى آگاهى از آن هستند آشکار سازد و چنین حالتى روى نمى‌دهد مگر در اوایل خواب هنگام جدایى از بیدارى و از دست دادن اختیار در سخن گفتن و در این حالت بدان‌سان سخن مى‌گویند که گویى جبلت ایشان بر سخنورى آفریده شده است و هدف آنان شنوانیدن و فهمانیدن آن سخنان است.

و همچنین کشته‌شدگان نیز هنگام جدا شدن سرِ آنان از بدن یا کسانى که شقه مى‌شوند همین گونه سخنان بر زبان مى‌آورند.

و از اخبارى که درباره‌ى بعضى از ستمکاران جبار به ما رسیده این است که ایشان از میان زندانیان خود کسانى را کشته‌اند تا هنگام کشته شدن از سخنان ایشان به فرجام کار خویش پى ببرند و آن سرهاى بریده، ایشان را به حد سرشارى آگاه ساخته‌اند و مسلمه صاحب کتاب الغایه نظیر این قضیه را بدان سان در کتاب خود آورده است که:

هر گاه انسانى را در خُمى پُر از روغن کنجد قرار دهند و مدت چهل روز در آن بماند و تنها از انجیر و گردو تغذیه کند تا آن‌که گوشت تن او از لاغرى بکاهد و بجز رگ و پوست و جمجمه‌ى وى چیزى از تنش به‌جاى نماند آن‌گاه که او را از این روغنبیرون آورند و بدن او در برابر هوا خشک شود هرچه از وى درباره‌ى فرجام کارهاى خصوصى و عمومى بپرسند پاسخ مى‌دهد.و این عمل از کارهاى زشت و منکر جادوگران است ولى شگفتى‌هاى جهان بشرى از آن فهمیده مى‌شود.

گرگ اَجنبی‌کُش؛ روح آمریکاستیزی یک ملت :

 

«رازهای سرزمین من» توسط رضا براهنی به رشته ی تحریر در آمده است، و رمان حجیمی می باشدکه دو مجلد و 1280 صفحه را شامل می شود.

این رمان در اواخر دهۀ شصت به انتشار رسیده است و تا به حال با زبان‌های مختلفی ترجمه شده است. این اثر از نظر فرم و سبک روایت، اثری قابل توجه می باشد و به طور کل با نقدهای ضد و نقیضی روبرو بوده است. ثمره ی پویش داستانی این اثر ، معطوف بر روابط حاکم بر یک خانواده می باشد، تا تجسسی بر ساختار سیاسی و اجتماعی منجر به انقلاب اسلامی داشته باشد.

فضای داستانی این رمان ، ساحت بیست و پنج ساله را از سال 1332 تا سال 1358 دربرمی‌گیرد و در فضای رئالیسم جادویی سیر می‌کند.

خط اصلی «رازهای سرزمین من» (با توجه راوی‌های مختلف و شخصیت‌های متعددی که دارد) دربرگیرندۀ روایتی از زندگی فردی می باشد که شاهد ترور یک افسر آمریکایی بوده و تا پیروزی انقلاب اوقاتش را در زندان سپری می کند.

او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال کشف یک راز، در جستجوی زنی می باشد تا سردرگمی خود را برطرف نماید ؛ زنی که ارتباطی مهم و تنگاتنگ با مرگ افسر آمریکایی دارد. جالب است بدانید که نگاه آمریکاستیزی در این رمان بسیار مشهود است.

و در آخر «رازهای سرزمین من» نوشتۀ رضا براهنی، با تمامی نقدها وتحسین‌ها ، رمانی روان و تفکربرانگیز می باشد که فضای تاریخی منتهی به انقلاب اسلامی را به‌خوبی بازگو می کند. براهنی ابزارهای داستانی را به خوبی برای ابراز تنفر مردم ایران از متجاوزان امریکایی به کار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *