هنر نقاشی و گرافیک

پرطرفدارترین تکنیک نقاشی چیست؟

تکنیک رنگ روغن :

جزو پر طرفدارترین تکنیک های نقاشی محسوب می شود که نقاش در آن اثر خود را با رنگ روغن خلق می کند . با جوشاندن بذر کتان و گرفتن روغن آن ، می توان رنگ روغن را به دست آورد و بعد خلق اثر هنری را آغاز کرد.حدود سال 650 میلادی نمونه های نخست رنگ روغن نقش های بودا در غارهای بامیان (مناطق مرکزی افغانستان) نقاشی و ترسیم شده است .

لذتی که رنگ روغن به خالق اثرهنری می بخشد را نمی شود انکار کرد . همچنین عام افراد این روش و سبک نقاشی را رایج تر و معتبرتر از سایر روش ها و سبک ها می دانند . تکنیک رنگ روغن رمز و رازهای بسیاری را در بطن خود دفن کرده است . رنگ روغن رایحه ای مطبوع دارد و رایحه ی آن بسیار خوشایند می باشد .

قلموهای مورد نیاز نقاشی رنگ روغن :

 

دو نکته ی اساسی که زمان انتخاب قلمو باید در نظر گرفته شود :

  • شکل قلمو
  • الیاف قلمو

سودمند ترین و مورداستفاده ترین قلموهای موجود در بازار ، قلمو های گرد، صاف، رنگ روشن و یا فندقی می باشند .

قلموهای گرد ، دارای سر گرد و نوک تیز می باشد ، و عموما برای برای کشیدن خط های باریک یا نقطه گذاری مناسب استفاده می شود .اصولا قلموهای رنگ روشن  و قلموهای صاف سرهای مربع شکلی دارند و  همچنین قلموهای رنگ روشن نسبت به قلموها صاف موهای کمتری دارند.می شود گفت که این حالت قلمو برای طرح های مستطیلی قابل استفاده و مناسب میباشد.

 

قلموهای فندقی سرهای صاف دارند، نوک قلموهای بیضی شکل یا همان تخم مرغی برای حرکت های باریک ، حساس و ظریف همچنین حرکت در منطاق گسترده تر مناسب می باشد . اصولا قلموهای فندقی کاربرد بالاتری نسبت به باقی قلموها دارند و رایج تر می باشند .

پوست حیوانات و الیاف مصنوعی برای موی قلموها استفاده می شود . موی گراز رایج ترین و پذیرفته ترین نوع مو برای قلموهای رنگ روغن  است. قلموی موی گراز مقاوم تر از موی سمور یا squirle می باشد و برای نقاشی های دارای خطوط ضخیم و خشن کاربرد دارد .

قلموهای ساخته شده با الیاف مصنوعی مقاومت و انعطاف پذیری قلموهایی که با موی حیوانات ساخته شده است را ندارند ، ولی مزیتی که درباره الیاف مصنوعی قلموها وجود دارد این است که به مراتب می توان از محلول تمیزکننده برای پاکسازی و تمیزکردنشان استفاده کرد .

 

 

 

 

 

 

 

 

وقتی که قصد نقاشی کردن با رنگ روغن را دارید بهتر است از حلالی همچو تینر و روغن های گیاهی استفاده کنید . در زمان حال مکمل هایی هستند که نقاش ها با توجه به سبک خود از آن ها بهره مند می شوند . رنگ روغن به دلیل قابلیتی که دارد از دیرباز مورد توجه ی سایر افراد بوده است و نقاشی های پیشین نیز از تکنیک رنگ روغن بهره گرفته اند .

 

ناصرالدین شاه در جوانی (نقاشی رنگ روغن)

مارک های مختلف رنگ ها در تلاش هستند تا رنگ روغن هایی با رنگ دانه های یکدست تر و مقاوم تر به تولید برسانند .بهترین روش از بین بردن و پاک کردن رنگ روغن تینر می باشد . رایج ترین نوع روغن به کار رفته در رنگ روغن ها روغن بزرک، روغن دانهٔ خشخاش، روغن گردو و روغن گلرنگ می باشد. تفاوت مشهود در روغن ها را با توجه به میزان درخشندگی آن ها می توان سنجید. نقاش هنگام خلق اثر با توجه به آثار مطلوب و نوع رنگدانه روغن کاربردی خود را می سنجد .

انواع رنگ روغن :
  • مات
  • براق
رنگ روغن مات :

این نوع رنگ را بیشتر در داخل ساختمان و بر روی سطوح گچی و روی کارهایی که از نظر زیرسازی ایراد دارد و توان بازسازی آن مشکل است انجام می دهند تا نقص و عیوب کار با رنگ روغن مات بر طرف شود.

رنگ روغن براق:

رنگ روغن براق بقا و ماندگاری بیشتری نسبت به رنگ روغن مات دارد . درب های آهنی و مواردی که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند را باید با رنگ روغن براق نقاشی کرد .

رنگ روغن تکنیک رایج نقاشان می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *