موسیقی

آنچه باید از موسیقی بدانید

معرفی موسیقی :

 

موسیقی یکی از دسته های هنر است که از ترکیب صداها با کشش های متفاوت به وجود آمده است . ریتم (وزن ) و ملودی عواملی هستند که باعث شکل گیری موسیقی می شود . اصطلاح موسیقی در اصل واژه ای یونانی (Mousika ) و برگرفته از کلمه (Muse) که نام یکی از نه اله شعر و یکی از هنر های یونان باستان می باشد .

موسیقی در زندگی چه بخشی را تشکیل می دهد ؟
در روزی چند بار موسیقی مورد علاقه خود را گوش می دهید ؟

آیا تا به الان برای فرار از استرس و اضطراب های کاری یا فشار های زندگی روز مره به موسیقی گوش دادن و یا ساز نواختن را در زندگی خود انجام داده اید ؟ و یا به علت کافی نبودن زمان و یا رفت و آمد به کلاس ، شانس بهره مندی از مزایا و خوبیای آن را از دست داده اید . اگر جواب شما نسبت به این سوال مثبت است حتما متوجه شده اید که موسیقی و ساز موسیقی نواختن از آن گروه هایی است که سبب آرامش روح و روان انسان را فراهم می کند و تاثیر مثبتی بر روی مغز و همچنین باعث تقویت حافظه می شود . همه گیر شدن ساز به روحیه شما بسیار کمک می کند . اصلا مهم نیس که به چه اندازه در این کار و مهارت پیشرفت خواهید کرد . ارزشمندی نواختن با ساز به این است بتوانید احساسات خود را با سازتان بیان کنید و خود را از افکار منفی و روزمرگی رها کنید .باتوجه به دغدغه های فکری امروزه ، ساز نواختن میتوان در بهبود آرامش زندگی تاثیر مثبتی بگذارد . نکته های مثبتی که موسیقی در زندگی می توان تاثیر مثبتی بگذارد :

  • باعث تقویت و قدرت بالا بردن درک و شناخت
  • باعث کاهش استرس
  • کاهش اشتها
  • تقویت حافظه
  • باعث کنترل کردن درد
  • کمک به بهتر خوابیدن
  • افزایش انگیزه
  • بهبود خلق و خو
  • کاهش علائم افسردگی
  • افزایش استقامت ورزشی

 

در زمان های قدیم مردم علاقه بسیار زیادی به آموزش و یادگیری موسیقی داشته اند و همیشه خواسته اند تا ساز مورد علاقه ی خود را بنوازند و هنوز که هنوز است  نوازندگان خوش صدا در فرهنگ موسیقی ایرانی پرورش یافتند . دستگاه ها و نواهایی که در قدیم از تاریخ به یادگار مانده این موضوع را بیان می کند . ولی مطلبی که بسیار مهم بعد از تعیین هدف می باشد ، نیاز به روش یادگیری موسیقی و تناسب آن با سبک زندگی خواهد بود . محدود بودن زمان و فرصت مهم ترین دلیل برای عقب انداختن این فرصت است . با سن بالا رفتن و دغدغه های روزمره ، این زمان کمتر و کمتر هم خواهد شد . پس با وجود محدودیت زمانی در منزل باید به دنبال راه حلی باشیم .آموزش موسیقی آنلاین از جمله روش ها و راه حل های آموزشی مدرن برای موسیقی است که این امکان را فراهم می کند تا موسیقی وارد زندگی خود کنید .
اصطلاحات روان هنر موسیقی کدام اند ؟

تئوری موسیقی :

 

به مجموعه قوانین و اصطلاحات نظری موسیقی ، تئوری موسیقی گفته می شود .

سلفژ (سرایش )

 

به طور کلی ، خواندن و نوشتن نت های موسیقی را سلفژ می گویند . سلفژ قادر به بالا بردن استعداد و توانایی حس شنوایی در تشخیص و فهمیدن عوامل سازنده موسیقی از جمله : ریتم ملودی ، هارمونی و …..مورد استفاده قرار می گیرد .
با توجه به اینکه این رشته بالقوه بسیار کاربرد میتواند داشته باشد . در صورتی که از آن با روش منطقی و درست استفاده کرده و به هنرجویان طی مراحل مختلف جهت آماده سازی آنان (ابتدایی تا مقاطع بالا ) نقش بسیار مهمی دارد .

 

وزن خوانی (ریتم خوانی )
استفاده کردن از صدا ها و سکوت ها با امتداد مختلف را که از لحاظ زمان با هماهنگ باشد ، وزن خوانی می گویند . به بیانی ساده تر ، خواندن ریتم قطعه های موسیقی با هماهنگی آهنگ را می توان وزن خوانی نامید . در وزن خوانی قطعی به نام نت ها است که مورد توجه قرار نمی گیرد و بیشتر دنباله ی آن ها که کششی را مشخص می کند مد نظر است . اسم نت ها در وزن خوانی از الفاظی مانند : 1 و 2 یا 1،2،3،4،5،6 مورد استفاده قرار می گیرد .
تعریف نت :
نت نشانه ای است که از طریق آن ، صداهای موسیقی نوشته و اچرا می شوند .
تعریف ضرف :
ضرب در واقع میزانی برای اندازه گیری زمان است . به بیانی ساده تر اگر بخواهیم هر ضرب را برابر با یک ثانیه در نظر بگیریم ، می توان گفت که یک ضرب برابر است با یک ثانیه زمان و یک ثانیه زمان نیز برابر است با یک نت سیاه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *