صنایع دستی

آنچه که باید درباره ی هنر پته دوزی بدانید

معرفی جامع هنر پته دوزی:

 

پته دوزی نوعی از رودوزی‌های کرمان می باشد.

پارچه زمینه پته پارچه‌ای ضخیم و پشمی می باشد که عریض نام گذاری شده است.

هنرمندان پته دوز که اکثراً نیز از زنان و دختران خانه دار هستند باکمک سوزن نقوشی ذهنی را که الهام گرفته از اندیشه ها و  نظرهای شخصی شان است، به وسیلهٔ بخیه‌های نخی رنگین بر زمینه ی‌پارچهٔ پشمی ضخیمی(عریض) قرار دادند.

 

پیشینه پته دوزی در ایران:

 

پته دوزی یکی از زیباترین و قدیمی ترین سوزن دوزیهای سنتی ایران می باشد که در تاریخ گذشته فرهنگی کرمان ریشه عمیقی دارد .

پارچه پته دوزی  ظرافت و زیبائی خاصی را دارا می باشد که از سوزن دوزیهای ظریف پوشیده شده است و صرفا در کنار طرحهای دوخته شده فضای بسیار کمی از زمینه به صورت ساده باقی می ماند و گاهی هم تمام زمینه سوزن دوزی شده و انگار که زمینه ای در کار نیست.

به طور متوسط برای دوخت هر متر پته به حدود ۴۰۰۳۳۷۵ گرم نخ نیاز داریم. دوخت خطهای کشیده شده در شال را به صورت کلی خط دوزی می کنند که همان ساقه دوزی می باشد، برای پارچه های قرمز خط دوزی مشکی می باشد و برای پارچه سفید خط دوزی زرد است.

پارچه مشکی و سبز خط های آن به رنگ زرد دوخته می شود. بعد از اینکه خط دوزی به اتمام رسید خطوط اصلی نقش که ساقه دوزی شد داخل آن با شیوه خاصی از سوزن دوزی پر می شود که اصطلاحاً پتک چهارگوش آن را می نامند . این دوخت معمولاً بین خطوط موازی حاشیه باریکی وجود دارد که از دوخت تیک چهارگوش پر می شود.

 

عمده ی محصولات پته دوزی:

 

عمده محصولات پته دوزی که به شکل دوخته شده می توانید تهیه کنید در لیست زیر آمده است:

جلد قرآن- جانماز- انواع تابلوهای تزئینی- رومیزی (کوچک و میز ناهارخوری و عسلی)- روتختی- متکا- روپشتی- کوسن- پرده- زیرلیوانی- زیر بشقابی- جای دستمال کاغذی و… .

هدیه دادن به طور استمراری به عنوان سنتی پسندیده مطرح بوده و این سنت در زمان فرارسیدن نوروز بیشتر از هر زمان دیگر شکوفا می شود.

وقتی سخن از هدیه دادن به میان می آید اهدای گل به عنوان نمادی از لطافت و طبیعت ، بهترین و ساده‌ترین کاری محسوب می شود که هر فردی توانایی انجام دادن آن از عهده اش بر می آید . البته چقدر بهتر است اگر که این گل در بستر صنایع دستی نقش ببندد.

در زمان حال دستگاه های چوبی جای خود را به دستگاه های تک فاز برقی داده اند و بعد از آن هم کم کم بافته‌های کارخانه یی جانشینی عریض‌های دستباف شده و هم اکنون پته‌های استان کرمان‌ را بیشتر پارچه‌های کارخانه ای تشکیل می‌دهد.

درپته دوزی این رودوزی زیبا و ظریف از نقشها و طرحهای کهن ایران زمین مثل بته جقه یا درخت زندگی به کار گرفته می شود.

پته‌دوزی نوعی از رودوزی‌های استان کرمان است. این نوع رودوزی با نام‌های فطه‌دوزی و سلسله‌دوزی هم در میان عام شناخته شده است.

تعابیر گوناگون از پته:

 

تعابیر گوناگونی وجود دارد و به دست آمده است ، اختلاف نظربعضی ها باعث شده که عده ای پته را نشانهٔ رمزگونه به معنی شعله آتش آتشکده‌های زردشتی بدانند و عده ای پته را مثل بادام یا الهام ازگلابی برشمردن و آخرین نظریه آن را تجسم شیوهٔ یافته گیاهی هندی که از هند نمونه پته اش بدست آمده تعبییر کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *