صنایع دستی

سفالگری و آنچه که باید درباره ی آن بدانید

معرفی سفالگری:

 

سُفالگری در معنای عام ، ساختن ظروف با سفال می باشد و ظروفی که با گل ساخته می شوند ، ظروف سفالی نام دارند .

کوزه و پیاله سفالین جزو معروف ترین سفالینه ها می باشند. قبل از اینکه شیشه مرسوم بشود ، سفالینه‌ها جزو مرسوم ترین ظروف بشر به حساب می آمدند .

با کیفیت ترین خاک در صنعت سفالگری خاک رس می باشد ، که به دلیل دارا بودن  مقدار بالای آهن در آن، به رنگ سرخ در آمده است.

از نخستین سازه های بشردر ظروف ، می توان به سفال اشاره کرد. زادگاه ظروف مسی به درستی کشف نشده که بتوان اطلاعات دقیقی از آن به اشتراک گذاشت ، اما از روی یافته‌های قدیمی پنداشته اند که سرزمین باستانی سومر زادگاه اصلی ظروف سفالی باشد .

همچنین اخیرا یافتن تمدن جیرفت شک و تردیدهایی در مورد این نظریه به وجود آورده است ، تمدن مشهور به کنار صندل که  بر اساس آخرین تحقیق و بررسی ها قدمت ان را به شش هزار سال پیش باز می گردد .

لوحی که در جیرفت یافت شد ، برای مطالعه به آمریکا و فرانسه فرستاده شد که به دست  استادان شیکاگو و پاریس رمزگشایی شد که نتایج اطلاعاتی را هویدا کرد برای مثال یکی از اطلاعات این بود که ، این منطقه ۳۰۰ سال از خط نوشتاری تمدن شوش قدیمی تر می باشد.

 

ظروف سفالی یکی از قدیمی ترین ساخته های بشر:

 

همانطور که در توضیحات قبل گفته شد یکی از نخستین سازه ها به دست انسان ظروف سفالی می باشد ، بنابر این ظروف سفالی قدیمی ترین و ابتدایی ترین سازه های انسانی می باشند.

انسان های اولیه زمانی که تصمیم گرفتند آب و غذای خود را ذخیره کنند  ، و خاصیت چسبندگی و شکل گرفتن گل رس را کشف کردند ، ظروف سفالی متعددی را با اشکال متنوع و گوناگون ساختند.

با پیشرفت عصر تکنولوژی و گذشت زمان و بسط زندگی، سفالگری هم به تکامل خود دست پیدا  کرد.

انسان ها با دست های  توانمندشان ظروف گلی را ساختند ، با نقش و نگارهای زیبا آن را مزین کردند و با رنگ کردن ظروف ظاهرش را نیکو ساختند.

هم اکنون در نقاطی از ایران خصوصا در: مند گناباد، لالجین همدان، میبد یزد، شهرضای اصفهان، زنوز آذربایجان، کوزه کنان آذربایجان، کلپورگان سیستان و بلوچستان، جویبار مازندران و سیاهکل گیلان ظروف سفالی تولید می شود .

تهیه وسایل و محصولات سفال و سرامیک در همه ی نقاطی که ذکر شد با اختلافی بسیار کم در نوع مواد اولیه، رنگ و طرح به تولید می شود .

طبق شرایطی که گفته شد ، محصولات هر ناحیه به راحتی قابل تشخیص از فراورده‌های سایر نقاط می باشد که این موضوع  بسیار حائز اهمیت است.

سفالگری در شوش:

 

در شش هزار سال قبل از میلاد نخستین علامت های احداث کوره پخت درصنعت سفال مشاهده می شود و در سه هزار و پانصد سال قبل از میلاد چرخ سفالگری ساده‌ای که با دست حرکت می‌کرد به مرحله ساخت رسید.

پیدایش چرخ سفالگری تحولی شگرف و عظیم در صنعت سفال سازی بود.

از شروع نیمه سده گذشته باستان شناسان تعداد کثیری ظروف سفالی و اشیاء دیگری را ، در منطقه‌ای از مشرق ایران تا عراق و از قفقاز با دره سند را از زیر خاک بیرون کشیدند.

سفال‌های بسیار قدیمی که قدمت آن ها به زمان قبل از تاریخ باز می گردد ، در این منطقه وسیع کشف شدند .

درراه و روش و سبک ساختن تقریباً ، با کمی تغییر یکنواخت ، و در سطح فنی ، به طرز شگفت آوری پیشرفته‌ می باشد .

 

اولین نمونه‌های آن از شوش در ایلام که نخستین محل اقامت ایرانیان در پای فلات ایران بود ، پیدا شد و به دست آمد.

سفال‌های شوش صرفا مربوط به خود شوش می باشد و سفالینه‌هایی که از تپه موسیان در ۱۶۰ کیلومتری شوش و از سومر و تل حلف در عراق و از شمال غربی هندوستان و بلوچستان، یا از فلات ایران در تپه گیان و تپه حصار و تورنگ تپه و تپه سیلک، یا در بخش شرق تا آنائو که امروز در ترکستان روسیه‌است جزو طبقه سفال‌های شوش به شمار می آیند و به عنوان سفال شوش شناخته می شوند.

سفالهایی در وهله ی اول شهرت خود را به شوش اختصاص داده اند، متعلق به زمانی می باشند که از ۳۵۰۰ تا در حدود ۲۵۰۰ پیش از میلاد مسیح ، توسط انسان های نخستین ساخته شده بودند.

در انتها باید اضافه کرد که مردمانی با تمدن نوسنگی نیز در ایالت کانسوی چین یافت شدند و ظروف سفالی آن‌ها  خصوصیاتی مانند ظروف سفالی شوش ، از منظر روش و فن تولید دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *