سینما و سریال

آنچه که باید درباره استندآپ کمدی بدانیم

تعریف استند آپ:

 

یکی از شاخه های کمدی استند آپ یا استند آپ کمدی می باشد . در آن فرد اجرا کننده به شکل مستقیم به روی صحنه می رود و به صورت مستقیم با مخاطبان به صورت دیداری و شنیداری صحبت می کنند . عمدتا استنداپ با حضور یک نفر انجام می شود، و به صورت وداع با لطیفه شوخی های سطحی اما با معنی و داستان گویی به انواع موضوعات می پردازند . استند آپ کمدی اجرای زنده یا به اصطلاح نمایش زنده ای می باشد که در آن فرد اجرا کننده یا کمدین در حضور مخاطبان ایستاده و از هنر خود برای خنداندن آن ها استفاده می کنند . از اسم های تعریف شده ی جدید استند آپ کمدی ، کمدی ایستاده ، ایستخند و یا استند آپ استفاده می شود .
اصولا کمدین در اجرای خود موضوعات اجتماعی و معضلات روز جامعه را به چالش می کشاند و با لبخند در لفافه به آن ها می پرداند .

تاریخچه استند آب  :

این ژانر یا این نوع اجرا اولین بار به صورت کارناوال های جزئی و کوچک موزیکال بین سده های 18 و 19 در انگلستان پدیدار شد و بعد از آن رخت بست و به روسیه و آمریکا سفر کرد . جیم کری ، مستر بین و رابین ویلیامز از جمله استند آپ کمدین های این حیطه می باشند .


استند آپ کمدی در ایران چهره های شاخصی مثل سید محمد حسینی ، محمود شهریاری ، حمید ماهی صفت ، مهران مدیری ، حسن ریوندی ، حامد آهنگی ، مهران غفوریان ،امیرمهدی ژوله و امیر کربلایی زاده  را در جغرافیای خود در بر گرفته است .

 

ایرانیان خارج از کشور استند آپ کمدی خود را به زبان انگلیسی اجرا کردند که موجب شناخت بیشتری از آن ها شده است . برای مثال : ماز جبرانی ، شاپی خرسندی ، مکس امینی و امید جلیلی از این کمدین ها هستند .

 


دو برنامه موفق کمدی در ایران خندوانه و دورهمی را می توان نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *