صنایع دستی

آنچه باید درباره هنر ویترای بدانیم

هنر ویترای

 

 

هنر ویترای یا همون نقاشی روی شیشه ، تزئین ظروف شیشه ای با استفاده از رنگ و نقاشی هنری است که قرن ها در بین کشور های مختلف شهرت داشته و آثار بی شمار و گوناگونی از این هنر را میتونیم در موزه های ناحیه های مختلف جهان پیدا کنیم . به غیر از ظروف شیشه ای با نقاشی های حرفه ای و یا کنده کاری های پیچیده و ظریف که زمان های قدیم تا به امروز توسط هنرمندان زبر دست در این رشته خلق شده بعضی مواقع طرح ها و حتی خط های ساده رنگی هم میتونن ظروف شیشه ای بسیار ساده ای که اصلا خوشتون نمیاد به ظروفی قشنگ تبدیل کنند . تزئین بطری ها ، لیوان ها و ظرف های شیشه ای و همینطور  آیینه های کوچک و بزرگ که با یاد گیری چند روش ساده می تونین در طول چند ساعت در خانه انجام داده و از نتیجه آن لذت ببرین .

روش کار :

ابتدا وسیله مورد نظر را با آب و صابون برای از بین بردن چربی و گرد و خاک پاک کنین . بعد با استفاده از خمیر های دورگیر نقش را بر روی شیشه پیاده کنین بعد از آن چند ساعت استراحت بدین تا خشک شه و بعد شروع به رنگ آمیزی آن کنین . فقط توجه کنین قبل از خشک شدن دورگیری را انجام ندهید . مقداری از رنگ را درون پالت بریزین و با دقت تمام به رنگ کردن بپردازید . قلم موهایی با موی مصنوعی و یا مخلوطی از طبیعی و مصنوعی و به طور کامل انعطاف پذیر برای رنگ کردن این نوع کار مناسب هستند . البته توع قلم مو به سطح مورد نظر بستگی دارد . برای رنگ کردن سطح های بزرگ تر باید از قلم مو های ابری در سایز های مختلف و برای سطح های کوچک تر از قلم مو هایی با شکل های مختلف یعنی متناسب با سایز و طرح مورد نظر استفاده کنین .

بعد از اتمام مرحله رنگ آمیزی به مدت 8 ساعت به کار دست نزنید تا کار کاملا خشک شود و این جسم را بهتر است در مکانی که هوای آن خشک و دور از گردو غبار است قرار دهید .

اگر روی جسم گرد نقاشی می کنین . آن را به صورت افقی قرار دهید و بعد از رنگ کردن سطح های مورد نظر چند دقیقه بزارین تا مقداری خشک شود بعد آن را بچرخونین و این کار دوباره تکرار کنین . در صورتی که اگر قسمتی از کارتان را اشتباه کردید برای تصحیح آن در صوتی که امکان پذیر است یعنی کار هنوز خیس باشه . در مورد رنگ های ویترای میتونین قسمتی از پارچه که از جنس کتان می باشد را به تینر آغشته کنین و با استفاده از اون کارتون رو اصلاح کنین .

هنگامی که رنگ های ویترای خشک شد احتیاجی به پختن آن نیست این رنگ ها برای امور دکوراتیو به کار برده می شود .

برای اینکه ردی قلم مو روی کار به جای نماند  برای این کار نباید قلمو را روی کار بکشین . روش درست و صحیح این است که با قلمو روی ظرف گذاشته و به آرامی آن را هدایت کنین و این عملو انقدر تکرار کنین تا منطقه مربوط کامل رنگی شود این کار را جندین بار انجام دهید تا دستتون بیاد .

اگر بخوایم به طور کامل طرح را از روی ظرفی پاک کنیم ظرفو درون یک ظرف پر از آب گرم و تینر فرو میکنین بعد از یه مدت رنگ ها پوست پوست میشن و از روی کار بلند میشن . بعد دوباره یک دور باتینر کل سطح ظرف را پاک کرده و با مایع ظرف شویی تمیز کنین .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *