هنر نقاشی و گرافیک

اطلاعاتی درباره هنر آبستره

هنر آبستره یا انتزاعی

 

این هنر در قرن بیستم ساخته شد . آبستره نوعی از هنر است که طراحی ها و اصول تصویر سازی از زندگی طبیعی را در هم شکسته و شکل و رنگ را مورد انفجار قرار می دهد . شاید بدون تردید بشود گفت که این هنر ، از آنچه که هنرمند احساس می کند طراحی می کند . اما به نظر می رسید که آبستره برای به تصویر کشیدن زندگی واقعی در بهترین حالت نیست ، معمولا فقط قسمتی از زندگی بشریت را بدون پرداختن به جزئیاتش بیان گر است . هنر آبستره از شیوه سورئالیسم و دادائیسم و کوبیسم و فوویسم تشکیل شده است .

آبستره و پست امپرسیونیسم :

پایه های این انقلاب را می توان در آثار مکتب پست امپرسیونیسم که در فرانسه تشکیل شد جستجو کرد . مثلا جورج سورا که دنباله رو سبک آبستره بود ، خود با استفاده از ( نقطه ) شروع به نقاشی کرد و این سبک پوینتیلیسم یا نقطه چینی نام گرفت .

یکی از رهبران سبک آبستره واسیلی کاندینسکی نقاش اهل روس بود . او از فرم و سطح در کنار نقاشی هایش استفاده می کرد . یکی از پیشروان پست امپرسیونسیم نسان ون گوگ هنرمند اهل فرانسه است ، با تمرکز زیادی بر نور و رنگ ، نوعی احساس رقصیدن شبنم ها بر تمام اثر القا می کرد .

یکی از هنرمند مشهور اسپانیای به نام پابلو پیکاسو که در سال 1910 بنیان گذار مکتب کوبیسم شد ، در اثر های خود از شکل ها و فرم ها و زاویه ها به نوعی هندسی استفاده می کرد و از جمله طرفداران نقاشی آبستره بود .

من ری که از جمله سورئالیست های معروف بوده است ، از جمله طرفدار دیگر مکتب انتزاعی گرا بود . اکسپرسیون انتزاعی بعد از جنگ جهانی دوم در آمریکا ساخته شد ؛ زمانیکه هنر آبستره در اثر مهاجرت مردم از ناحیه های جنگ زده به امریکا را یافت و در اواسط قرن 20 ، نوع اکسپرسیونیستی آن توسط مارک روتکو ، جکسون پولاک و ویلیام دکونینگ تشکیل شد .

 

تکنیک در هنر انتزاعی :

همانطور که قبلا گفته شده ، هنر آبستره به جزئیات در تصویر نمی پردازد و هیچ تمرکزی روی آن ندارد و اگر قرار باشد تصویری بر بوم قرار گیرد ، بیشتر جو و اتمسفر آن اثر را در کار نهایی مشاهده خواهیم کرد .

به طور مثال مارک روتکو در آثار خود از مثلث و رنگ مورد استفاده قرار داده است . در اوایل فعالیت خود از رنگ های براق و کم کم به استفاده از رنگ های تیره و کدر روی آورد . او برای اینکه از مخلوط کردن رنگ ها بایکدیگر جلو گیری کند ، آنها را لایه به لایه بر هم قرار میداد و به خاطر همین تخم مرغ و چسب را با هم ترکیب کرده و استفاده می کرد تا لایه ها هر چه زودتر خشک شوند و سرعت رنگ آمیزی او بالا برود . یکی دیگر از هنرمندان آبستره جکسون پولاک است که از روش ریختن و پاشیدن رنگ استفاده می کرد . اگرچه او براساس نوع اثری که میخواست ایجاد کند ، نظارت بر پاشیدگی و قطرات رنگ داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *